Ett överflöd av böcker

barnbockerBokbloggsjerkan undrar vad jag läser just nu. Med tanke på att det ”just nu” pågår bokmässa i Helsingfors så småläser jag förstås i allt nyköpt. Mest kvalitetsläser jag de böcker vi tänkt oss som presenter, speciellt barnböckerna, för att se vem de kan tänkas passa 🙂

Min egen lilla liten är åtminstone omåttligt rörande! Frågan är om jag alls kommer att kunna skiljas från den.

Bildbevis

Litteraturpristagare!

Alldeles till mig själv köpte jag Maria Turtschaninoffs Maresi, som jag visserligen redan har läst, men jag ville förstås ha ett alldeles eget, signerat exemplar 🙂 Jag har just läst om den – det var roligt att se alla de antydda ledtrådarna som jag missade första gången. Jag tycker om att den är som en pusselbit i världsbygget, den hänvisar mycket diskret till såväl Arra som Anaché, och ändå är den sin helt egen historia.

Jag tycker om detaljrikedomen i böckerna, inte bara intrigen och magin, utan också vardagssysslorna och maten, kanske speciellt maten 😉 Och jag tycker om att de har en allvarlig grundton – världen är inte alltid trygg, människorna är inte alltid snälla – utan att det är tröstlöst.

Maresi fick Svenska Yles litteraturpris i år: ett bra val!

Annars håller jag primärt på med Släktet (The Strain) av Guillermo del Toro och Chuck Hogan, en vampyrhistoria i nutid. Den är verkligt ruggig, inte direkt en bok att somna till på kvällen. Jag gillar språket, också när det egentligen inte händer något så lyckas författarna mana fram en obehaglig underström, framför allt i beskrivningen av solförmörkelsens minuter. Eftersom jag läser den i översättning och precis idag har lyssnat på diskussioner om översättning så vill jag lyfta fram översättaren Anders Bellis, som har gjort ett utmärkt arbete.

25 thoughts on “Ett överflöd av böcker

    • Jag rekommenderar! Speciellt Arra, Anaché och Maresi. Det är fantasy, men inte med drakar och stora fältslag, utan med mera lågmäld magi, som vävs in på ett naturligt sätt i berättelserna.

  1. Vad kul med bokmässa. Maria Turtschaninoff blir jag lite nyfiken på. Är lite på jakt efter fantasy som inte är renodlad fantasy och det låter lite som att det här skulle kunna vara något för mig.

    • Då tycker jag att du ska prova de här 🙂

      En annan som jag gillar är Robin McKinleys Sunshine, den har ett alternativt universum som inte är helt uppenbart från början.

    • Det är så roligt med bokbloggsjerkan, jag har hittat mycket nytt på det sättet. Hos någon läste jag om Släktet också, därför lånade jag hem den.

  2. Översättare förtjänar mer uppmärksamhet för sitt arbete! Jag har många gånger tyckt att översättningar kan vara nästan lika viktiga som själva boken i sig. Jag har läst böcker som jag inte alls gillat lika mycket på originalspråket som när jag läst översättningen. Något jag aktar mig för är dock böcker som översatts av fler än en person, ofta för att påskynda översättningsprocessen.

    Tipsa gärna om vilka barnböcker som var bra, behöver presenttips till en systerdotter. 🙂

    • På bokmässan delade de faktiskt ut ett översättningspris, så ibland får översättare positiv uppmärksamhet (och inte bara negativ, som stackaren som skulle översätta en bunt sloganer på en halvtimme, mera om det här och här). Jag tycker själv att översättning är hemskt svårt, jag beundrar människor som kan översätta bra!

      Hur gammal är din systerdotter? Jag har inte hunnit läsa nyköpen ordentligt, men jag tycker att Annika Sandelins böcker om Businnan (Businnan och Businnan blir kär är ganska underbara. Och om du någonstans får tag på Inger Edelsfeldts geniala trotsåldersbok Ja-trollet och Nej-trollet så var den mycket pop i en vänfamilj (och här hemma) 🙂

  3. Läste The Strain för ett par år sedan och tyckte den var riktigt bra! Obehaglig, och med ett nytt sätt att tolka och förnya vampyr-lore och genren (som varit ganska trist i många år nu anser jag).
    Har dock inte läst följande två delar och inte heller tv-serien, fastän boken är som gjord för att filmatiseras. Va kul att översättningen blivit så lyckad, det gör under för stämningen! =)

    • Det går så lätt inflation i genrer. Jag har alltid varit lite svag för vampyrhistorier, men de får gärna förnya sig! Eller skämta med genren, för den delen: jag läste en ljuvlig liten novell om en vampyrmamam med två barn som går i kvälls- eller nattskola, för de bor i Hollywood el nåt liknande och där ordnas det minsann undervisning också för ban med ”porfyri”. Mamman blir också engagerad i föräldrarföreningen och gör succé som vampyr på Halloweenfesten… 😀

  4. Ping: Barnboksfråga | En kattslavs dagbok

Kommentera

