Ovetskap ok

Ovetskap är nog inte ett ord, men lite kreativ får man vara i rubriker ibland. Här är veckans jerka, sent som vanligt, men jag hinner precis (tack vare att min blogg fortfarande går på svensk tid, av outgrundlig anledning).

 Vilken bok bör man inte veta någonting alls om innan man själv läser den?

Få böcker vet man nu absolut ingenting om, och jag vet inte vilken bok som direkt skulle kräva att läsaren inte vet någonting alls om den – fast det kan förstås vara roligt att bli överraskad av en text. Men jag tänker mig att frågan i det här fallet snarast gäller böcker med någon särskilt skruvad intrig, där spoilers skulle förstöra en del av effekten.

Jag minns en Mary Higgins Clark jag läste för många år sen (fast inte specifikt vilken) [Tillägg: Remember Me]. Den var så spännande att jag inte kunde lägga den ifrån mig en gång – men när jag visste hur den var uppbyggd så *poff* var det bara minnet av spänningen kvar. (Som Drömmen om Gun, ungefär.) Den var inte dålig, men inte intressant att läsa om, något jag gärna gör t.o.m. med deckare – förutsatt att de innehåller något annat än intrigen. Andra kattslaven säger att skillnaden ligger i om boken (eller filmen, eller tv-serien) fokuserar på hur det händer i stället för vad som händer, bra poäng där.

Just nu kommer jag bara på en massa filmer med en skruvning som man helst inte ska känna till i förväg, som 6th Sense eller varför inte Shutter Island (jag har inte läst Lehanes bok, som Annika lyfter fram). Vilket påminner mig om en rolig sak: jag vet inte hur Andra kattslaven hade lyckats förbli ospoilad för Psycho hela sitt liv, men när vi var och såg den på Filmis för ett par år sen så var det en viss scen som var otroligt överraskande. Det var roligt för mig också, för det gjorde filmen mindre klassisk och mera uppriktigt skrämmande för mig också (fast den är definitivt skrämmande ändå).

Kommentera

