Agnes har anlänt

Igår var vi och hämtade hem en liten Agnes som sällskap till Simbisen. Charlotte, som vi ju fick Simbisen från, tar emot omplaceringskatter och tipsade oss. Vi var förvarnade att det skulle vara en liten, skygg sak och när vi var och hälsade på så fick man gå och kika på långt avstånd in under en bordsskiva eller en fåtölj.

Men under Charlottes ömma omvårdnad har hon gått från under soffan via försiktigt framme till assistent. När hon kom hit förväntade vi oss att hon skulle bo under sängen i några dagar och förberedde med låda och mat i den trakten.

Pyttsan heller. Skygg, ha. Falsk marknadsföring! Hon har varit runt i hela lägenheten med hög svans och omättlig nyfikenhet. Hon har lekt vilt och hoppat efter leksak:

Agnes_tittar

Hej, vad är det där?

Jag fångade den!

Jag fångade den!

Ätit otroliga mängde torr- och blötmat (och gått flera gånger på lådan).

Simbas torrfoder för långhåriga katter är förstås vad som smakar bäst.

Simbas torrfoder för långhåriga katter är förstås vad som smakar bäst.

Sen när man har lekt och kelat riktigt ordentligt så blir man sååå trött.

Hon valde min favoritstol som sovplats. Jag fruktar att det kommer att bli ett problem...

Hon valde min favoritstol som sovplats. Jag fruktar att det kommer att bli ett problem…

Så går det med Simba, undrar ni förstås. Det går hyfsat. Bättre än jag var rädd för, men några omedelbara bästisar och bundis är det ju inte, fast vi ju hoppas att de ska bli. Ganska mycket morrande och fräsande på båda hållen, ett par utfall av Simba, men de har också nosat på varandra ett par gånger utan att fräsa, så det finns hopp. Simba tittade nyfiket på Agnes när hon sov, utan att röra.

Bilden är tagen på långt håll, därav grynigheten och så borde den vara på högkant, men WordPress vägrar :-(

Bilden är tagen på långt håll, därav grynigheten och så borde den vara på högkant, men WordPress vägrar 😦 Bilden är nu rättvänd, tack Andra kattslaven – gurun! ❤

Däremot är Simbisen väldigt sur på oss, det märks. Hon vill inte just kela eller leka (och när hon skulle vilja leka så kommer det en randig barnunge och stör!) och även om hon kommer till dörren när man kommer hem så har jag inte hört nåt spinnand på länge :-s Jag hoppas hon vänjer sig snart! Åtminstone ligger hon nu på bordet och håller vakt medan jag bloggar 🙂 ❤

4 thoughts on “Agnes har anlänt

      • Våran Plexi kommer aldrig att acceptera Rasmus, tyvärr. Det är fräs och litet slagväxling ibland, men för det mesta är det lugnt. När katterna är ute så väntar Plexi på att jag skall gå en med den där eländige svarta katten. Hon väntar tills jag kommer tillbaka ut till henne och så går vi promenad eller har bara trevligt tillsammans, haha. Man måste ägna skapligt med tid åt var och en, så är det bara. Jag klagar inte för jag har jättetrevligt med dem båda.

        • Äsch, det där ville jag inte alls höra 😦 Jag ville höra att de kommer att bli så bra vänner så, bara de får lite tid på sig…

          Jag vet i princip att katter kan må alldeles bra av en artsfrände också om de inte har så mycket med varandra att göra, men våra förra katter (som var kullsyskon) brukade alltid sova i en pälsig liten hög och tvätta varandra och sådär. Och slåss emellanåt, för all del 🙂

          Vi försöker ge Simbisen extra uppmärksamhet – Agnes tar sig plats annars också – men hon är fortfarande så demonstrativt sur att hon oftast undviker kel eller t.o.m. morrar när vi försöker kosa med henne. Fast sen emellanåt så glömmer hon sig och spinner som vanligt…

Kommentera

