En komplex karaktär, eller en karaktär med komplex?

Jerkatikerja – jag vill ju hinna med helgens jerka 🙂

Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?

Annika kommer dessutom med det välbehövliga tillägget ”PS: Analysera inte sönder frågan nu utan berätta om en karaktär som är komplex just för dig!” Vadå? Att analysera en fråga in i dess minsta beståndsdelar är väl det minsta man kan begära av en bokbloggare? 🙂

Jag har funderat på frågan och egentligen inte kommit på något bättre svar än det första exemplet som jag fick i huvudet: Thomas Covenant den Klentrogne (eller på engelska the Unbeliever, men jag läste dem i översättning i tiderna) från fantasyserien The Chronicles of Thomas Covenant av Stephen R. Donaldson. En mera ovillig hjälte får man leta efter – han har fått spetälska, som visserligen hejdats, men hans fru har tagit barnet och stuckit och när han hamnar i den här andra världen där han kan tänka ska vara hjälte så bara gnäller han och klagar, medan han motvilligt utför sina hjältedåd. Epitetet ”den Klentrogne” får han för att han vägrar godta den andra världen, utan hela tiden tror att han hallucinerar eller har blivit galen. Han gör en del riktigt, riktigt otrevliga saker också och är överlag en otroligt jobbig huvudperson. Och ändå så har han också djupt moraliska sidor och är den enda som kan rädda Landet.

Det går att förstå honom, men inte att gilla honom direkt. En mycket komplex person, och en person med mycket komplex. Jag minns att jag läste i en bok om fantasy ungefär att ”maken till dåligt självförtroende hos en fantasyhjälte är svårt att finna, innan samma författare i en annan serie skriver om Terisa, som har så svårt att tro att hon finns att hon måste täcka in hela sin lägenhet med speglar”.

Det är minst tjugo år sedan jag läste Covenant, men jag minns att jag upplevde världsbygget som oerhört intrikat (mycket mera än någonting annat jag läst vid den tiden, eller ens riktigt sedan dess), berättelsen allt annat än fluff (riktigt jäkla mörk ibland) och språket som rikt och vackert.

Kommentera

