According to plan

”Books are what keep coming more of when you are busy reading other books”. En liten parafras på ett klassiskt citat inför veckans Bokbloggsjerka, vars fråga gäller planering:

Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

Jag planerar ganska mycket vad jag ska läsa – det är så roligt att fundera på det. I praktiken så blir det förstås sällan som jag har planerat…

Vissa av planerna är klart strukturerade, t.ex. att läsa så mycket finlandssvensk litteratur med queertema som möjligt inför Kärlekens många ansikten-projektet i fjol. Då frågade jag en massa människor om tips, bl.a. Tuva Korsström som just läst otroliga mängder finlandssvensk skönlitteratur för sin litteraturhistoria Från Lexå till Glitterscenen. Några böcker förblev olästa, som Nalle Valtialas Lotus, som funnits på min lånebokshylla sen dess utan att jag kommit mig för med att läsa den. Men jag planerar att läsa den, det gör jag 🙂

Så finns det förstås min hyllvärmarutmaning, den planerade jag mycket noga, jag ville ha en så bred spridning som möjligt på tid, stil och innehåll, medan alla böckerna ändå har en gemensam nämnare förutom att de just är hyllvärmare. Den högen planerade jag länge, länge, plockade och valde och valde bort. (Till min förskräckelse inser jag att det redan är oktober och jag bara har läst hälften!)

Ibland så planerar jag att läsa vissa böcker inför nånting där jag ska lyssna på författaren (detta gäller förstås primärt finlandssvensk litteratur): en FinnCon, en bokmässa eller liknande. Annars är jag inte alltid så noga med att läsa det allra senaste i bokväg, fast jag nog också ibland väntat ivrigt på något specifikt.

Och sist i denna lista så planerar jag alltid mycket omsorgsfullt vad jag ska ta med mig på en resa, en landevistelse (för mycket!) eller en hajk. Speciellt när utbudet är lite begränsat så känns det extra viktigt att välja noga: om jag bara har en enda pocket med mig på en hajk, vilken är det då? Det bästa val jag någonsin gjort (jag vet att jag sagt det förut) var att plocka med Elisabeth Rynells underbart vackra, lyriska Hohaj på en midsommarvandring i OulankaHohaj utspelar sig i Norrbotten och beskrivningen av sommarljuset när jag själv var på en plats där ljuset bara blev lite mera gyllene om natten var fantastisk. (Beskrivningen av hur djuren på vall står i nedvind från eldarna som håller knotten på avstånd kände jag också igen, fast det var kanske inte med fullt så mycket entusiasm. Jag hade en liten röd triangel på bröstet i ett halvår efteråt, där skjortan hade glipat…) Det är extra viktigt att få en bra läsupplevelse när det inte går att byta bok om det inte funkar.

Att planera vad jag ska läsa härnäst är faktiskt ett sorts nöje, fast det sen ofta kan hända att jag läser något alldeles annat, förstås. Men då har jag haft nöjet av planeringen, det är inte helt irrelevant 🙂

12 thoughts on “According to plan

  1. Jag brukar göra en lista inför vare månadsskifte, det hjälper mig att fokusera eftersom jag annars förmodligen skulle ha flaxat iväg någonstans i periferin.

    • Jag hinner inte heller alltid läsa så mycket, men man vet aldrig när man sitter fast nånstans… Att sitta fast utan bok vore ju förfärligt! Dessutom behöver jag alltid läsa en stund på kvällen för att varva ner.

    • Jag har lyckats börja hejda mitt bokköpande litegrann på senare år, men det är svårt. Lånar helt för mycket på bibban i stället…

Kommentera

