Vox populi idag! Kom med!

Idag är det den stora  dagen. Idag hålls det runt om i världen klimatdemonstrationer, för att sända meddelandet till världen ledare att vi vill ha ren energi nu, vi vill inte ha tomma löften, vi vill ha handling. Nu.

Kom till Narinken idag kl. 16, eller kolla närmaste demonstration om du inte är i Helsingfors. Ta gärna grönt på dig, vi tänker forma ett grönt hjärta på Domkyrkans trappor. Kyrkan har lovat ringa i klockorna – en historisk varning för fara. Länkar till aktionens Facebook Twitter och blogg.

Skriv under petitionen för ren energi här.

Om du har tid, titta på den här filmen (en knapp timme) om People’s Climate March-rörelsen och klimatförändringen, dess orsaker och dess påverkan:

Disruption

Om du har ont om tid kan du titta på den här korta videon från Last Week Tonight. Den är rolig och seriös på en gång:

Kom med, sprid ordet. Låt oss verkligen påverka, låt oss förändra.

2 thoughts on “Vox populi idag! Kom med!

  1. Jag missade det här helt, men jag ursäktar mig med att jag är sjuk. jag tycker det är helt galet att världen fortsätter att utarma jordens resurser fast vi vet att det inte håller. Vi måste göra något NUUU, vad krävs för att jordens länder ska förstå det?

    • Det är förståeligt, när man är sjuk orkar man inte så mycket. Du skrev på i alla fall 🙂

      Det som krävs är att trycka på politikerna, att kräva att de gör något konkret, att skriva, tala, marschera, sjunga eller trumma – huvudsaken är att det hörs. Också att välja grön energi, förnybar energi osv. Plantera träd. Äta mindre kött. Det är många saker man kan göra, från smått till stort. Visst frustreras jag ibland, men om jag inte skulle tro att det är möjligt så skulle jag inte engagera mig!

      Läs gärna johan Tells 100 sätt att rädda världen, där finns många konkreta tips. Hans Träd kan rädda världen är också fin.

Kommentera

