Kort svar: JA (men när är jag någonsin kortfattad?)

Det bidde två bokbloggsjerkeinslag (ett så fint ord!) i rad den här veckan, terminen har sparkat igång och det bara vimlar av studenter på bibban – små, färska, förvirrade studenter 🙂 Det är en rolig, men intensiv tid och jag är helt slut om kvällarna, speciellt som jag har annat program också; stora planer att organisera – men mera om det i ett senare inlägg. Nu blir det bokblogg. Jerkans fråga lyder

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

Svar ja. Trevlig helg 😉

Okej okej, jag ska utveckla. Jag läser mig normalt alltid till sömns, det är mitt sätt att varva ner. Oftast är jag så trött när jag väl lägger mig att jag blir sömnig så fort jag slappnar av. Jag gillar känslan av att bli sömnigare och sömnigare (när jag ska sova alltså, inte på t.ex. en föreläsning eller ett jobbmöte, då brukar jag bita mig i fingrarna för att vakna till), tills jag lägger ifrån mig boken och släcker lampan. Andra kattslaven läser med öronen och somnar till det, så jag brukar få dubbelläsning ibland. För att inte tala om att jag ofta får höra vissa avsnitt många, många gånger 🙂

Men det finns tillfällen då jag inte kan slita mig från en bok, eller inte kan varva ner, utan läser på timme efter timme. Oftast hänger det då ihop med att jag inte läser i sängen; det hände en gång med tegelstenen Sinuhe, egyptiern att jag blev sittande med den i badrummet till halv fyra på morgonen… Och det var ändå en omläsning!

Så det gäller att läsa en lagom bok på kvällen – inte för upprörande, inte alltför mycket action.

Inte heller alltför rolig, om man delar säng med någon / några, eftersom en skakande säng och små pysljud är störande för sängsällskapet. Det var t.ex. svårt att lyssna på Harry Potter and the Chamber of Secrets, för Stephen Fry gjorde Gilderoy Lockharts röst så fantastiskt bra att jag började fnittra varenda gång 🙂

Nu tror jag att jag ska lägga mig med Emma. [Tillägg: Och Frans G. Bengtssons Röde Orm läst av Stephan Karlsén. En intressant kombination, inte fullt så välfungerande som Emma och Vackra människor.]

 

16 thoughts on “Kort svar: JA (men när är jag någonsin kortfattad?)

  1. Röde Orm hade inte funkat som sängläsning för mig om jag inte fick lov att ge ljud ifrån mig 🙂 Det var väldigt längesedan jag läste den, men jag minns att jag skrattade åtminstone några gånger 🙂

    • Den är rolig på samma sätt som de isländska sagorna, i sin absurditet och understatement-stil. Men när jag nu hört samma avsnitt några gånger så skrattar jag inte högt, även om jag ännu njuter av texten. Det är en riktigt bra inläsning också, jag kan rekommendera.

    • Spännande. Somnar du av din egen berättelse, för att du vet vad som kommer att hända, eller ligger du sen vaken i timmar för att du måste skriva färdigt? 🙂

    • Vårt badrum är dessutom väldigt fint efter rörrenoveringen (stambytet, för svenska läsare), Andra kattslaven valde mycket fina bruna och gula nyanser, så det är ett riktigt trevligt rum. Fast jag föredrar att ligga i badkaret och läsa, det gör jag, inte bara sitta på porslinstronen 🙂

    • Röde Orm passar bra som ljudbok också, det är inte alla texter som funkar. Och så är det förstås viktigt att uppläsaren är bra, fast ibland kan man vänja sig. Jag minns att jag inte alls gillade Sven Wollters inläsning av Theodor Kallifatides Mödrar och söner till en början, men sen började jag uppskatta den.

      Andra kattslaven inflikar här bredvid att ”Sven Wollter är väl alltid lite jobbig i början” och det ligger kanske något i det 🙂

  2. Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening, det känns ovant och skumt…

Kommentera

