Har jag blivit något klokare i sommar?

Äntligen har bokbloggsjerkan sparkat igång igen och nu undrar Annika

Vad har du läst för spännande böcker i sommar?

Hmm, jag har nog läst, det har jag 🙂 men vad? I mitten av juni frågades det ”vad ska ni läsa i sommar” och jag hade förstås en massa planer, som jag skrev om i inlägget ”Flitigt läsa gör mig klok”. Har jag blivit något klokare? Låtom oss göra en liten inventering:

Hyllvärmarutmaningsböckerna först:

  • Isabel Allendes Andarnas hus: Check.
  • Ngaio Marsh: Singing in the Shrouds: Check.
  • Jane Austen: Emma Är halvvägs ungefär. Jag läser för tillfället den och Peppe Öhmans senaste bok Vackra människor parallellt och det fascinerande är att trots de tvåhundra år som skiljer dem åt så är de inte helt olika. Båda handlar om små kretsar och förväntat beteende inom dessa. Verkligen, inte så olika alls. Skoj.
  • Isabella Lövins Tyst hav. Nope, inte ens börjat på den.

Låneböckerna då? Där står det riktigt dåligt till:

  • Guy Gavriel Kays Tigana. Humptidump… (nej, alltså)
  • L. M. Montgomerys dagböcker (del 1) Några avsnitt, inte mer. Däremot annat av Montgomery, noveller och vuxenromanen The Blue Castle.
  • Jonathan Safran Foers Äta djur. Bara bläddrat i den och konstaterat att jag inte orkar just nu.
  • Nicholas Carrs The Shallows skulle jag visst läsa ”ordentligt”, jag har bara slarvläst den, vilket jag konstaterade att var lite genant. Jag har fortfarande inte läst den ”ordentligt”, men jag har rekommenderat den till ännu lite fler personer…
  • Kopparbergsvägen 20 av Mathias Rosenlund har jag inte heller fått läst, för Andra kattslaven snodde den och just nu vet jag inte ens säkert var den är.

Så av mina planerade böcker har jag läst två och en halv… Vad har jag då läst i stället? Enligt min läslista så har det blivit ganska mycket omläsningar (och några nyläsningar) av barn- och ungdomslitteratur samt Rosamunde Pilcher – det är sånt jag läser för att koppla av. Överhuvudtaget har jag läst om ganska mycket, fast en del nytt har det blivit.

Några böcker vill jag lyfta fram lite extra:

  • Merete Mazzarellas essäskrivande om åldrande och vad som förväntas av äldre och hur det kan gå i praktiken (här inlägg om det).
  • Jeannie Davide-Rivera Twirling Naked in the Streets and No One Noticed: Growing Up With Undiagnosed Autism (2013) En amerikans kvinnas självbiografi om sin uppväxt i en oförstående omvärld, först som vuxen får hon en Aspergerdiagnos. Välskriven och upplysande. Författarens blogg hittas på http://aspiewriter.wordpress.com, hemsida på http://aspiewriter.com.
  • Så ett fynd i scifi/skräck/fantasy-genren: en (för mig) ny e-tidskrift! Via Nene Ormes hittade jag Apex Magazine nr 63.  Ormes hade publicerat en novell i den som jag gärna ville läsa, så jag köpte ett nummer. Till min stora förtjusning så fanns det en massa intressanta noveller, recensioner, intervjuer osv. i den. Jag funderar nu på att prenumerera regelbundet 🙂
  • Helene Hanff: 84 Charing Cross Road (1970) & The Duchess of Bloomsbury Street (1973) – en gammal favoritduo som jag läser om ofta, ofta. Den första boken består av en brevväxling mellan författaren och ett antikvariat i England på 1950- och 60-talet och den andra är hennes dagbok från en resa till London för att marknadsföra den första boken. En av mina absolut mest älskade böcker att återvända till. Rekommenderar den för alla bokälskare, speciellt anglofila sådana!

Att sånt. Och ni då – vad har ni läst som ni alldeles speciellt vill rekommendera idag?

P.S. just det ja, det fanns en utlottning också… Massor med fina askar att vinna – el förstås bara en, men jag får välja själv bland många alternativ! Och oj vad det valet var svårt! Ska det vara en liten ask med fina blommor eller en stor ask som ser ut som en Atlas? Det får nog bli blomasken – jag vet precis vem jag skulle ge den åt ❤

4 thoughts on “Har jag blivit något klokare i sommar?

  1. Trevligt att du nämner L.M. Montgomery! Vad är ditt förhållande till L.M. Montgomery? Hur kommer det sig att du tänkte läsa dagböcker och andra böcker av henne just nu? Varför läste du inte dagböckerna men i stället hennes andra böcker och vad tyckte du? Undrar en Montgomery-fantast

  2. Roligt med flera fantaster! Jag har alltid älskat Montgomerys böcker och brukar läsa om dem regelbunder. Nu under det senaste året har jag frossat i hennes noveller, då jag äntligen fått en läsplatta och kan läsa dem på annat än skärm. De flesta finns inte utgivna i bokform annat än på Gutenberg, nämligen. (Jag har bloggat mera om hennes noveller här.) Jag tycker hon har ett vackert språk och en underfundig humor, men hon kan också vara dramatisk och mörk. Plus att jag i allmänhet fascineras av att läsa äldre böcker som utspelar sig i samtiden, de säger så mycket om hurdant samhället är.

    Det jag har läst om Montgomerys personliga liv och den uppfattning jag fått av de ganska självbiografiska Emily-böckerna har gjort mig nyfiken på dagböckerna, därför har jag lånat en volym från jobbet. Tyvärr är den stor och tung, så det största hindret har nog varit fysiskt: det är inte bara att sätta den i fickan och jag är i allmänhet inte ens lockad att bära runt på den i väskan. Jag läser nämligen rätt mycket på språng. Den här skulle jag vilja sitta ner och fördjupa mig i, men det har alltså inte blivit av på flera år… Men jag har läst lite här och där i den 🙂

  3. Ping: Emma, Clueless och andra Vackra människor | En kattslavs dagbok

  4. Ping: Jo, jag har läst… | En kattslavs dagbok

Kommentera

