Intertextualitet

Dagens Kamala luonto i Metro fick mig att skratta så högt att jag måste visa den för en medpassagerare som tittade lite undrande på mig. Kamala luonto är en finsk serie, oftast tycker jag att den är lite ”nåjaa”, men ibland är det en fullträff. Dagens stripp hittar jag inte online, så jag skannade in det för att ni ska kunna förstå det roliga:

Kamala_luonto

”Vad i allsindar sysslar ni med?”

Det är förstås en hyllning till Akseli Gallen-Kallelas berömda triptyk Ainomyten. Aino var Joukahainens syster, som Joukahainen helt fräckt lovat som maka till Väinämöinen, för att rädda sig ur en knipa. Aino går i sjön och förvandlas till en fisk som Väinämöinen försöker fånga… Läs mera på t.ex. finska (eller mycket kortare på svenska) Wikipedia.

Gallen_Kallela_The_Aino_Triptych-2

Hela triptyken kan beskådas här.

Jag tyckte det var omåttligt roligt, jag har alltid varit svag för intertexter och referenser. Vitsen bygger förstås på att tavlan ska vara känd, men i Finland är den förstås så känd att damtidningen Me Naiset för ett antal år sen kunde göra en reklam som parafraserade samma situation:

menaiset-iso

Klicka på bilden för att förstora den.

Det tecknaren av strippet (och reklambyrån som Me Naiset anlitade) gör är att utgå från en gemensam kulturell referensram och parafrasera. Genom att göra varianter eller omvända roller så gör de den vedertagna verkligheten en liten aning mera skev, på ett bra sätt. Mera mångfald, mera kulturell dialog!

One thought on “Intertextualitet

  1. Ping: Ett eget rum? | En kattslavs dagbok

Kommentera

