Höga hus, vackra människor och klara röster

ladhus2

Högt som ett höghus i Hässelby gård…

ladhus1

Husen reser sig mot kvällshimlen.

Igår var det Konstens natt och jag strövade omkring lite i Helsingforsnatten, som bjöd på fint väder som omväxling till allt regnande på sistone.

Bland annat kollade jag på byggandet på Senatstorget, det var roligt. Däremot gick jag därifrån innan de började riva, det kändes lite sorgligt.

Jag njöt av gatumusikanter och -dansare på Espen och stack mig in på Akademen, där jag bongade Peppe, som talade om sin nya bok: Vackra människor. Efter intervjun så tog jag mod till mig och en bok i nypan och presenterade mig och bad om dedikation. Jag har ju läst hennes blogg i åratal (och kommenterat under pseudonymen ”Lurkeslurk”), men nu tyckte jag att det var dags att delurka. Lite spännande och lite genant, men hon var väldigt vänlig och verkade glad att träffas (vinki vinki).

På hemvägen fastnade jag i en barbershop-grupp, som stod i Citypassagen och sjöng så det klingade i väggarna. Det visade sig vara en grupp unga finlandssvenska killar plus deras lite äldre mentor. De sjöng fint och var dessutom oerhört trevliga, de lärde mig en hel del som jag inte vetat om barbershop och bjöd t.o.m. in mig att sjunga en ”note” med dem, vilket var otroligt smickrande 🙂 Om någon skulle vilja ha lite musikunderhållning, t.ex. på en födelsedagsfest, firmafest, bröllop el dyl så rekommenderar jag absolut Up For Grabs. De finns på Soundcloud (provlyssna gärna) eller Fb.

Jag måste säga att jag ibland saknar kören; det var mycket jobb, men känslan när ens röst blandas med de andras och det blir helt nya harmonier – den är helt speciell.

2 thoughts on “Höga hus, vackra människor och klara röster

  1. Kanske finns det en kör där ute för dig eller så kanske fler som har intresse att sätta upp en; men vad, och HUR, ska då sjungas.

    • Det kanske skulle finnas, om jag skulle leta, men det känns tyvärr som att jag inte riktigt har tid egentligen. Det tog ganska många övningstimmar utanför själva kören för att få stämmorna att sitta ordentligt. Men det var roligt, det var det 🙂

Kommentera

