En hyllning till Alma

Geniala Tom Lehrer har en underbar sång om Alma Mahler, eller Alma Maria Mahler Gropius Werfel, som var hennes fulla namn. Han säger att han läste en nekrolog om henne och ville skriva en sång. Såhär säger han i introduktionen:

Last December 13th, there appeared in the newspapers the juiciest, spiciest, raciest obituary that has ever been my pleasure to read. It was that of a lady named Alma Mahler Gropius Werfel who had, in her lifetime, managed to acquire as lovers practically all of the top creative men in central Europe, and, among these lovers, who were listed in the obituary, by the way, which was what made it so interesting, there were three whom she went so far as to marry.

Jag sitter just på en kurs i informationssökning (också bibliotekarier behöver fortbildning!) och lär mig ProQuests databaser – bl.a. hittade jag New York Times arkiv och letade rätt på nekrologen av pur nyfikenhet. Den var de facto ganska rolig 🙂 Jag testar här att infoga från ProQuests ”share”-knapp, om ni klickar på länken så borde den ta er till nekrologen; men det kan hända att det kräver inloggning för att läsas.

Alma M. Werfel. Widow of writer. She Was Also Married to Mahler and Gropius.

Tillägg: Uppenbarligen måste man logga in. Jag kan tyvärr inte citera hela texten pga upphovsrätter, men här är ett litet exempel:

alma_citat

På YouTube finns Tom Lehrers sång åtminstone fritt tillgänglig:

2 thoughts on “En hyllning till Alma

  1. Okej, tack för infon, den öppnas snällt för mig, men jag är i unis nät för tillfället. Jag ska se om jag kan fixa ett citat eller något.

Kommentera

