Åldrande ≠ stagnation

Läste just ut Merete Mazzarellas bok Resa med rabatt. Om konsten att vara pensionär från 2010. Mazzarella skriver i allmänhet böcker som är en sorts blandning av essä, reflektioner, biografi och litterära citat runt något tema. Just den här boken handlar alltså om att vara pensionär från jobbet som litteraturprofessor (en och annan känga får all administration och övervakning och bedömning som ingår i en professors uppgifter) och vad det nya livet som pensionär innebär.

Bland annat skriver hon om tillvaron i omväxlande Uppsala, Ekenäs och Helsingfors tillsammans med mannen Lars. Det låter stabilt och lugnt, men i följande bok Det enda som egentligen händer oss. Ett år i livet, utkommen två år senare så har hon en ny man och en ny lägenhet och resonerar mycket runt ansvar och skuld, kärlek och ansvar.

Jag läste de här böckerna i ”fel” ordning – enligt min läslista (jag tänkte väl att det skulle vara roligt med en sån!) läste jag Det enda som egentligen händer oss i februari – så jag hade hela tiden en underliggande vetskap om hur det skulle bli. Det var intressant, men kändes också på något sätt voyeuristiskt, som att jag visste mera än hon, vilket jag förstås på sitt sätt gör i min position som läsare några år senare. (Å andra sidan, med Svenskfinland som det är så hade jag förstås redan hört skvallret innan Det enda som egentligen händer oss ens kom ut…)

Båda böckerna är välskrivna och intressanta, men den senare har på något sätt mera energi i sig. Resa med rabatt är lugnare och mera resignerad,  Det enda som egentligen händer oss är full av nyförälskelsens bubblor och, på grund av skulden gentemot den förra mannen och sorgen över vad separationen medfört, också en viss intressant spänning. Det låter egentligen hemskt, att det ska behövas drama för att skapa dynamik. Det får mig att känna mig ännu mera som en voyeur… Men åtminstone framkommer det klart att pensionering och åldrande definitivt inte behöver innebära stagnation eller resignation 🙂

One thought on “Åldrande ≠ stagnation

  1. Ping: Har jag blivit något klokare i sommar? | En kattslavs dagbok

Kommentera

