Tidens tand gnager Golden Age

Jag gillar i allmänhet att läsa äldre populärlitteratur (inklusive barn- och ungdomsböcker), för jag tycker att de ger en så bra bild av det samtida samhället, vilket kan vara väldigt fängslande. Ibland förekommer det förstås också sådant som med dagens ögon sett är fruktansvärt sexistiskt / rasistiskt / homofobiskt / cisnormativt etc. Samhället går trots allt framåt, även om det finns de som använder ”PK” som ett skällsord (och fettofobi fortfarande är helt ok). Så finns det förstås nutidsförfattare som ägnar sig åt de här sakerna de också, men de är sedan i en annan kategori. De böcker som jag talar om speglar ett samhälle där de här aspekterna är fullkomligt vardagliga.

Golden Age-deckare, såsom Agatha Christie och Dorothy Sayers är exempel som de flesta känner till. Ngaio Marchs Singing in the Shrouds (1958) från min hyllvärmarutmaning är dagens exempel. Jag brukar kunna läsa böcker som ”så var det då”, men den här gjorde mig lite illa berörd, jag vet inte om jag är extra känslig för tillfället (mycket möjligt) eller om boken var ovanligt full av obehagligheter. En och annan smärre spoiler i texten nedan.

Intrigen är ganska enkel, en båtresa med en begränsad mängd misstänkta, varav en är en seriemördare som detektiven måste avslöja innan hen mördar på nytt. Nu är psykopatiska seriemördare överlag ganska trista ur deckarsynvinkel, de som mördar bara för mördandets skull. Det är intressantare om de har en konkret orsak (och inte en ”neuros i barndomen”, som i den här boken dessutom var ovanligt dum) och fungerar logiskt. Det gör förstås att problemlösaren jobbar med en tidspress, men annars används det inte så hemskt innovativt. Ett lysande undantag är brittiska tv-serien The Bletchley Circle som vi såg rätt nyligen (skrev lite om den här). Där var mönstren det intressanta, det som gruppen analyserade.

För all del. Jag dissar inte en deckare bara för att den har ett lite boring utgångsläge – men nog för att vara ganska hjärtlös. Det finns två unga personer på båten, som tecknas i ett ljuvt ljus, men de flesta andra framstår som elaka, fula, ganska patetiska och allmänt osympatiska. Såväl fysiska som psykiska avvikelser är fritt fram att  Det finns en ful kvinna vars knotiga knän och stora händer hänvisas till regelbundet, hon är förstås också en person som hyser alltför kärvänliga (eller kanske ”kärvänliga” känslor för en väninna. Det finns en steward, en lite udda figur som omtalas som ”a queer little job”. Han gillar att dansa i kvinnokläder och blir förstås prompt mördad av den besatta mördaren, som tar honom för en kvinna. En ”äkta” kvinnlig kvinna alltså, en sån som är värd att mördas…

Jag vet inte, jag var besviken på den här boken. Den var välskriven, intressant tids- och sedesskildring, såpass spännande att jag ändå ville läsa ut den – men eftersmaken är lite fadd, på något sätt. Jag hade hoppats på att hitta en ny favorit, men min känsla för den här är lite som med den enda Maria Lang jag har läst, att tiden har ändrats för mycket för att det ska vara lättsam underhållning, men inte tillräckligt för att jag ska kunna bortse från vissa saker. Den får åka ut.

Det finns så många bra böcker i världen, så jag ska här till slut komma med en liten blänkare apropå sådana: Bokbabbel kom med den fina idén att alla ska skriva något om Tove Jansson på samma dag – den dag då hon skulle ha fyllt hundra år, dvs. lördagen den 9 augusti. Jag gillar bloggutmaningar och gemensamma projekt (som t.ex. bokbloggsjerkan), så jag hoppade glatt på. Nu har jag förstås en aningens prestationsångest 8-| Men jag försöker komma ihåg att jag inte ska skriva en gradu (eller en avhandling!) om hela hennes produktion, utan bara något Tove Jansson-relaterat. I morgon klockan elva ska det publiceras, så ni får för en gångs skull ett helginlägg.

One thought on “Tidens tand gnager Golden Age

  1. Ping: Har jag blivit något klokare i sommar? | En kattslavs dagbok

Kommentera

