Pumpa på

Jag känner mig förskräckligt hurtig – jag har nu två dagar i rad lyckats cykla till jobbet och det är ändå ca 10 km. Plus att jag en dag cyklat halvvägs – en av de stora fördelarna med att bo längs med metron är att det går att fuska lite vid behov 🙂 Första halvan av vägen går genom underbara grönområden i Hertonäs och Vik, jag blir riktigt glad av att cykla förbi skogar, fält och lite hav på vägen, så stadsbo jag är. Inte minst för att värmen kom lagom till semestern tog slut… 😐

Det där med att cykla till jobbet, det tar emot lite, för det är ju jobbigt. Latmasken lockar alltid med ”en annan dag”, men nu har det varit så fint väder att utemotion lockar mera och vi har lyxigt nog dusch på jobbet, så det har gått litelite lättare. Så finns det andra saker som kan underlätta, lyssna och lär:

För ett tag sedan köpte vi en fotpump med tryckmätare, eftersom Andra kattslaven har önskat sig en sådan länge. Jag har nu alltid tyckt att det där med pumpade däck inte är så noga, det räcker väl om de är hyfsat hårda, men idag pumpade jag dem äntligen på Andra kattslavens enträgna uppmaning riktigt ordentligt – mycket hårdare än vad jag någonsin kunnat eller vågat med en handpump, fast ännu inte så hårt som man skulle få enligt vad det står på däcken. Och hast du mir gesehen! 😮 Det gjorde faktiskt en enorm skillnad och inte bara i min rumpa (fast det märks där också), utan det blev faktiskt mycket lättare att cykla. Betydligt lättare, faktiskt. Jag måste erkänna att jag haft helt fel i ”det är inte så noga”. Det är det. Testa själva 🙂 Om ni inte vill köpa en superpump så finns det bensinstationer och cykelbutiker där man kan pumpa på.

Och på tal om ”pumpa på” (en så fin åsnebrygga måste utnyttjas!), minns ni Hankenbandet Pumpa På från… ett tag sen? Vad hände med dem? Nuförtiden är de troligen stadgade affärsmän allihop, men en gång i tiden var de Svenskfinlands kultband. Här är en Pumpa På-klassiker, en av de få raplåtar jag tål: ”6 %”

Kommentera

