”Nå’n ordning får det lov att vara”

Osäkra könsroller provocerar omåttligt. Transpersoner väcker ännu mera hat än feminister. Ordet hen upprör folk mer än tortyr och svält.

Idag har operan MagnusMaria premiär i Mariehamn. Den har underrubriken ”en opera om rätt kön” och handlar om åländska Maria som i sekelskiftet 1600-1700 i Stockholm blir Magnus, som spelar nyckelharpa och charmar kvinnor till höger och vänster, tills hen blir avslöjad och förd inför domstol. Operan baserar sig på verkliga rättegångsprotokoll. Såhär börjar den:

Alla

Det är skillnad på kvinnor och män.
Nå’n ordning får det lov att vara
Kvinnor är från Venus
och män är från Mars.
Det är klart man är feminist,
men det är skillnad på kvinnor och män
Det ligger i generna
Min pojke drar sin docka längs golvet som en bil.
Kvinnor är samlare. Män är jägare.
Jag tycker illa om transpersoner
som är varken eller, och både-och
Äckligt om du frågar mig
Jag hatar ordet hen
Kvinnor är från Venus och män är från Mars.
Det är Naturens lagar

Jag får ont i magen redan av librettot, men jag ska se den! Den kommer som gästspel på Espoon kaupunginteatteri söndagen den 7 semtember, vi har redan beställt biljetter till ett helt litet gäng. Libretto av Katarina Gäddnäs, regi Susanne Osten – det måste bli bra. Musik av Karólína Eiríksdóttir, henne känner jag inte till, men det jag läst låter bra. Hbl har nyligen skrivit en stor grej om den, tyvärr bakom betalmur. Mera i åländsk media här.

Den som vill ha mera om ämnet kan se Boys Don’t Cry. Om det går 😦

Den som vill mera överlag kan tänka på varför könsroller känns så viktiga.

Kommentera

