Mera realism än magi

Jag har nyligen läst ut Isabel Allendes Andarnas hus från 1982, från min hyllvärmarutmaning. Allende är bekant för mig som författaren till Eva Luna, som jag läst och njutit av flera gånger; av någon anledning har jag haft såväl hennes Andarnas hus som Paula olästa på hyllan länge, kanske för att jag inte riktigt orkat ta mig in i den magiska realismens mycket intensiva språk och fantasivärld, trots att jag egentligen gillar genren.

Den är väldigt speciell, de (i och för sig ganska få) böcker jag läst påminner något om varandra, trots att de är sinsemellan olika. Andarnas hus följer till exempel en familjs historia, liksom Gabriel García Márquez’ Hundra år av ensamhet. Isabel Allende skriver dock mera om historia, samhälle och politik i Chile (förståeligt med tanke på att författaren är släkt med president Allende) – även om García Márquez också har sin berättelse om bananplantagemassakern.

Det var lite lustigt, medan jag höll på med den så frågade flera om det var ”den där historiska boken”. I början hade jag inte den uppfattningen, den kändes mera som en renodlad släktkrönika (med de genretypiska överdrifterna), men speciellt mot slutet av boken kommer de politiska skeendena in: den politiska agiteringen, vänstern som till slut vinner i valet, högern som går in för att destabilisera regeringen och slutligen militärkuppen och terrorn som följde på den.

På sätt och vis tycker jag att boken känns som två olika berättelser, den mera ”magiska” och den verkligt realistiska. Båda är intressanta att läsa, men för mig just nu så var den andra halvan den mest fängslande.  Jag blev så arg och frustrerad över att läsa om hur den demokratiskt valda vänsterregeringen aldrig fick någon riktig chans och hur folket behandlades vid maktövertagandet. Vi hade, som jag sagt tidigare, många grannar från Chile när vi bodde i Lund, men då var jag alltför ung för att känna till några detaljer. Nu skulle jag förstås vilja veta mera.

Eller så inte, förstås, det här var tillräckligt för att göra en ganska illamående…

One thought on “Mera realism än magi

  1. Ping: Har jag blivit något klokare i sommar? | En kattslavs dagbok

Kommentera

