I can’t stand the ra-ha-in..

…against my window… Glad midsommar på er 🙂 Det har regnat av och till hela dagen och kvällen.  Här på natten har det klarnat upp en aning.

En dag som gjord för att läsa, egentligen, men jag har mest bränt vid mat, känns det som. Kanske inte borde försöka laga så många olika saker på en gång :-s Men när det nu en gång finns så mycket gott hemma som vi shoppat i underbara Hagnäshallen inför helgen. Vi bongade förresten Tarja Halonen där, som uppenbarligen också firar i stan.

I midsommarjerkan vill jag förstås ändå delta:

Hur länge väntar du innan du påbörjar en ny bok?

Vänta? Vänta på bok? Vad är det? 😉  Nej, inte egentligen – precis som jerkamaster herself så har jag oftast ett antal böcker på gång samtidigt och har svårt att inte sträcka mig efter nästa genast. Fast ibland kan jag ta en liten paus, några timmar, någon dag, för att låta en bok sjunka undan, om den gjort extra stort intryck. Men oftast är det så att jag saktar ner mot slutet om det är dramatiskt. Jag har t.ex. snyftat mig igenom militärkuppen och den påföljande terrorn i Andarnas hus och suger som bäst på de sista sidorna.  Nu är jag nyfiken på mera om ämnet. Vi hade många grannar från Chile när jag bodde i Lund, men jag var så ung att jag inte uppfattade så mycket mera än att de flytt från Chile pga en elak gubbe som hette Pinoskit eller så… Kanske jag borde ta och läsa Victor. En sång utan slut av Joan Jara härnäst?

14 thoughts on “I can’t stand the ra-ha-in..

  1. Underligt nog så brukar jag nästan alltid läsa ut en bok på eftermiddagen eller kvällen, då väntar jag alltid till nästa dag innan jag börjar på en ny 🙂

  2. Jeg leser også gjerne ut en bok på ettermiddagen, og venter til neste morgen med en ny. Da starter jeg i sengen, og leser en time før jeg står opp. (Er pensjonist, så det går bra!)

  3. Jag har seriöst ett problem nu att jag har typ 50 olika på gång. Jag har insett att det inte går att hålla koll på så många olika så har lagt åt sidan en trave som får vänta men alltför lätt tar jag itu med helt nya böcker i stället för högen med påbörjade. Känner nån till en lämplig terapi?

    • Tyvärr, jag har ett liknande problem. Precis som att jag lånar nya böcker på bibban (eller, ännu värre, köper dem!), fast jag har hyllorna fulla med oläst material… Det var därför jag tyckte att den här hyllvärmarutmaningen var en god idé 🙂

  4. Jag läser en bok och gången, men normalt utan några längre uppehåll mellan böckerna. Just nu är jag sjuk i utmattningsdepression och då går läsandet trögt, varje bok tar längre tid att läsa och det blir längre uppehåll mellan böckerna.

    • Utmattningsdepression är inte att leka med och att läsa böcker ska inte vara ett tvång. Jag brukar läsa om gamla favoriter när jag känner mig sjuk och trött, kanske det kan vara ett tips för dig också, om du vill hålla läsvanan inne.

Kommentera

