Jag saltar gärna sober!*

”Nemo saltat sobrius” – ”Ingen dansar nykter”, påstod Cicero (som fortsatte med ”såvida han inte är vansinnig”), men jag har aldrig vare sig tid eller lust att dricka annat än vatten när jag dansar. Öl och cider blir jag bubblig i magen av, vin ökar bara törsten och starksprit drar ner på koordinationen. Alkohol och motion (och dans är definitivt motion! förutom att det är roligt, till skillnad från motionmotion) passar de facto inte ihop alls, ifall man inte vill bli snabbt berusad, vilket jag märkte en gång efter en sväng på gymmet med brorsan – jag höll på att slockna efter ett glas vin…

Däremot försökte jag flera gånger locka en viss väldigt trevlig icke-dansare ut på dansgolvet, men hon hävdade att det nog skulle krävas ett antal turer till källaren för att det skulle lyckas. Eftersom hon var ordningsvakt så var det inte riktigt praktiskt möjligt, tyvärr, så jag fick nöja mig med de hundratals folkdansarna i stället 🙂 (Jag har alltså varit på folkdansstämma i Solf i Österbotten.)

Det här med att behöva ta en hutt innan man vågar dansa fick mig att fundera på det här med sprit och stämmor. För att vara en sammankomst av vuxna människor (i det här fallet också juniorer) så dricks det faktiskt ovanligt lite på stämmor. Inte så att det inte förekommer, speciellt sådana som inte deltar i uppvisningsprogrammet kan sitta och pimpla på nätterna, men de är i minoritet. Jag tycker det är vilsamt, måste jag erkänna. Jag kan gärna ta en öl emellanåt och jag har full förståelse för att det finns en viss avslappnande effekt i alkohol, men det är inte vettigt att människor ska behöva berusa sig för att umgås.

Så, dansat har vi gjort i tre dagar: folkdans, ”lavadans” och t.o.m. en kurs i lindy hop, fast jag var så långsam att lära mig att det nog behövs några kurser till innan jag vågar mig på det. Om jag inte tar en hutt först, förstås 😉 Inte heller slow fox och foxtrot är riktigt min grej, eller pardanser överlag. Det jag gillar med folkdansen är att man vanligtvis dansar i en grupp, du har ett par förstås, men de flesta danser går ut på att interagera med de andra dansarna, inte bara på att manövrera ur vägen för dem. Så när orkestern spelar upp till tango så gör folkdansarna en stor ring och dansar ”Tango i ring” (jag hittar tyvärr inte en video på det) och de som är riktigt hard core dansar Oravaismenuett till popmusik 😀

Det finns en video från festuppvisningen på Stundars  (som påminner om Fölisön) upplagd på Svenska Ylle i Österbotten, man kan t.o.m. skymta mig och MiaMaria på ett hörn 🙂 Samkvämen dansade vi annars på Solf Uf:s ungdomsgård, ett väldigt bra ställe. Fast det låg en bit från skolan så njöt jag av promenaden tillbaka från dansen i den ljusa sommarnatten – ren luft, vackert ljus och väldigt lugnt. Mycket annorlunda än i stan. På somrarna skulle jag vilja bo på landet långt norrut, även om jag har smått traumatiska barndomsminnen av vinterdagarna på andra sidan vattnet, då föräldrarna byltade på oss kläder, kladdade Nivea i ansiktet och skickade ut oss på gården ett par timmar på dagen, för att vi inte skulle bli kompletta endiver…

Tack alla trevliga dansare och lokalbor som gjorde också denna stämma till en fin upplevelse! ❤

* Jag skulle så gärna ha sagt det på korrekt latin, men mina få kurser för länge sedan var inte till mycken hjälp. Jag tror att det borde bli ”Ego salto sobrius”, men antagligen ska ”sobrius” också böjas på något vänster… Nicola?

4 thoughts on “Jag saltar gärna sober!*

  1. Jo,det blir sobria för din del (femininum). Och ego kan man lämna bort om man inte vill framhäva det – personen ser man på verbet.

  2. Tack Nicola! Jag gissade väl lite det – latinet lämnar inte en ändelse oböjd om det kan slippa 😉

    Så ”ego salto sobria” skulle understryka att jag minsann dansar nykter, till skillnad från andra, medan ”salto sobria” betyder att jag i allmänhet dansar nykter? Litegrann som i finskan då?

Kommentera

