Grönt ute, grönt inne…

Image

Stilleben med grönt inne och ute.

Hagnäshallen är den absolut bästa saluhallen i stan (och inte bara för att Gamla saluhallen är stängd för renovering). Det enda problemet med att gå dit är att det lätt blir lite för mycket shoppat på en gång… Mat är gott och goda råvaror är en liten svaghet jag har.

Idag kom jag över ett knippe färsk basilika i en utsorteringslåda och gjorde hemlagad pesto på den. Receptet från Vivi-Ann Sjögrens bok Fattiga riddare i eget kök, en trevlig, praktisk kokbok, som jag varmt rekommenderar som t.ex. studentgåva åt någon som ska flytta hemifrån 🙂 Hennes Vivi-Anns kök är förresten också en väldigt fin bok, men större till formatet och utgår från mera matvana användare.

Tricket med att hänga upp kokboken i en byxgalge minns jag inte var jag har hittat, men det var första gången jag testade det – faktiskt praktiskt! (Det går förstås inte så bra med Rutiga kokboken.) Den hängde alltså i ett köksskåpshandtag innan den fick posera tillsammans med peston, fast jag antar att den hade gått att balansera såhär också.

Den smakade bättre än den ser ut – jag förstår inte hur kokböcker, mattidningar och matbloggare lyckas få maten att se så god ut på bild, när jag fotograferar så ser det oftast ut som om det vore ”före” bilden i ett såntdär ”gör om mig”-reportage.

Kommentera

