Det var bara en dröm!

En av de roliga sakerna med att ha flyttat över till WordPress är att det finns en hel del metatexter att läsa – tips om hur man kan göra sin blogg bättre, både utseende och innehållsmässigt. Jag läste nyligen en bloggpost på The Daily Post om tre fraser en god bloggare bör undvika att använda. En av dem är ”This post is in response to…” Faktum är att jag nästan alltid inleder mina bloggjerkaposter på detta sätt, så idag tänkte jag försöka bryta det mönstret en aning 🙂 Men dock utan att dölja att det är dags för veckans jerka igen, som idag handlar om svikna förhoppningar:

Har du läst en bok som slutade på ett sådant sätt att du blev rejält besviken?

Jovisst, det händer tyvärr ibland, att en bok bygger upp förväntningarna och sedan tappar greppet, t.ex.  för att författaren inte klarar av att knyta ihop lösa trådar, eller för att boken tar någon överraskande vändning på slutet, som jag inte uppskattar. Kaj Korkea-ahos Gräset är mörkare på andra sidan, som jag mycket entusiastiskt lovordade när jag just hade börjat på den, var en bok i den senare kategorin. Jag tyckte den var väldigt välskriven och jag älskade det mörka stråket i den, men mot slutet tycker jag att författaren  fuskade bort skräckaspekten, även om det fortfarande är en mycket bra personskildring.

Däremot har jag inte stött på den förkättrade litterära klichén ”så vaknade jag och det var bara en dröm” på länge; kanske författarskolorna och duktiga redaktörer lyckats utrota den.

14 thoughts on “Det var bara en dröm!

  1. Jag tänkte just skriva som Helena MsHisingen gjorde här ovan – när jag gick på lågstadiet knöts de flesta berättelser ihop med ”Och så vaknade hen och det var bara en dröm!!”

  2. Usch, drömslutet! Jag råkade faktiskt på det i den för övrigt rätt roliga The Queen and I av Sue Townsend (brittiska kungafamiljen tvingas leva som vanliga medborgare), så helt utdött är det tyvärr inte.

    • Störande, fast det låter som en rolig bok annars 🙂 Har du läst The Uncommon Reader (Drottningen vänder blad på svenska) av Alan Bennett, där drottningen av Enland en dag förirrar sig in i bokbussen vid Buckingham Palace? Den är rätt skojig.

  3. Hahaha, att sluta med ”Det var bara en dröm”, den författaren borde nog inte skriva en bok… Tur att både du och jag sluppit det slutet…

    • Jag har inte sluppit det helt, bara inte sett det på länge… Ska man använda sig av drömmar ska det göras på något intressant sätt – som i Neil Gaimans Sandman.

Kommentera

