Hur man hittar en katt

Som alla kattslavar världen omkring vet så finns det ingenting så osynligt som en katt som inte vill hittas; de har sina hemliga gömmor på de lustigaste ställen. På den tiden då jag inte hade dubbla rader i varenda hylla så hade vi en katt, Sigmund, som brukade lägga sig bakom böckerna i en bokhylla. Fast så småningom blev han såpass stor att de buktade ut i en konvex kurva, så att det gick att se var han var, eller åtminstone hade varit… Ess den Osynliga är inget undantag. Jag brukar anta att hon är under sängen, eller kanske under någon hylla, men idag när jag hade varit i duschen och drog undan duschdraperiet så låg det plötsligt en katt framför dörren – på insidan. Där hon definitivt inte varit innan jag ställde mig i duschen. Efter lite funderande kom jag fram till att hon måste ha lyckats klämma in sig mellan väggen och badkaret, eftersom jag tagit fram en av tvättställningarna som annars blockerar den ca decimeterbreda springan. Sen när jag började spruta vatten i badkaret så blev det antagligen lite fuktigt där under, så hon kom fram. Knasiga djur 🙂

2 thoughts on “Hur man hittar en katt

  1. Min katt brukar också gå in i en liknande spalt mellan badkar och vägg. Även bokhylleexemplet känns igen. Ibland är de bara borta, man letar överallt och så sitter kattan plötsligt där och stirrar på en som att vad dum du är, fattar du inte att jag kan gömma mig på massor av ställen du inte vet om… 😉

    • Ibland funderar jag på om de egentligen är i en annan dimension… När Simbisen var ny i huset så var Andra kattslaven engång komplett övertygad om att hon hade rymt, för hon fanns absolut ingenstans. Men sen dök hon nog upp igen, den lilla ninjakatten.

Kommentera

