En bok är en bok är en bok

Bokbloggsjerkan ställer denna vecka sådana frågor som får mig att rodna och försöka se oskyldig ut inför Andra kattslaven, som brukar muttra om våra överfulla bokhyllor 😮

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?

För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?

E / papper: De e-böcker jag läser är oftast sådana som inte finns i bokform – mera specifikt fanfic – plus böcker som inte längre är under copyright och därför går att få gratis från t.ex. Gutenberg. Ganska många i den senare kategorin har jag redan i min bokhylla i pappersformat, oftast har jag lastat ner dem för att läsa om dem, inte tvärtom.

Låna / köpa: Eftersom jag gillar att läsa om böcker så har det förstås också hänt att jag har köpt böcker jag lånat på bibliotek först. Tyvärr är det så att vi har ganska ont om plats i hyllorna, så jag strävar verkligen efter att inte köpa andra böcker än sådana som jag verkligen verkligen vill ha. (Å andra sidan är det ganska lätt att övertyga mig själv om ”verkligen”…) Jag försöker hålla mig till vissa författarskap och genrer (t.ex. barn- och ungdomslitteratur), och så köper jag framför allt böcker på antikvanti, vilket förstås påverkar utbudet något.

En bok jag som jag vet att jag köpt som ny (fast med bokmässerabatt) efter att ha lånat den på bibban var Hannele Mikaela Taivassalos Svulten, som jag verkligen verkligen gillade (bloggade om den här) och förstås Maria TurtschaninoffAnaché, som också var en av fjolårets stora läsupplevelser. Överlag så är det oftast just finlandssvenska författare som jag köper också som nyutkomna (efter att ha lånat dem på bibban först, i allmänhet) och en titt på höstens Sets-katalog ser inte ut att ändra på den saken 🙂

20 thoughts on “En bok är en bok är en bok

    • Sätt igång, det finns många bra författarskap att bekanta sig med förutom förstås Tove Jansson. Moderna författare jag kan rekommendera är förutom de ovan nämnda t.ex. Märta Tikkanen, Kjell Westö, Ulla-Lena Lundberg, Kaj Korkea-aho, Vivi-Ann Sjögren, Lars Sund, Susanne Ringell, Irmelin Sandman Lilius om du gillar fantasy (som också är Turtschaninoffs genre)… Oj, det finns så många bra författare 🙂 Monika Fagerholm är en sådan som delar folk, vissa tycker hon är genial, jag tycker hon är lite svårläst och har t.ex. inte kommit igenom hennes prisade Diva alls. Fast jag gillade Underbara kvinnor vid vatten.

      • Kul att få så många intressanta tips! Kan tänka mig att det finns väldigt många bra författare. 🙂 Ulla-Lena Lundberg står på min läslista och jag har tänkt läsa något av henne men det har inte blivit av ännu, skärpning! 🙂 Märta Tikkanen har jag faktiskt träffat, väldigt kort, men i alla fall (lite Starstruck blev jag) Hon verkade hur trevlig som helst. Jag är lite osäker på om jag har läst något av henne men känner att jag borde läsa något oavsett. Har jag läst något så är det länge sen och ja det vore kul att läsa något av henne. Monika Fagerholm har jag faktiskt läst en bok av, Lolauppochner och jag tyckte också att hon var lite svårläst. Jag var helt slut när jag hade läst boken.Tack för tipsen! Jag ska göra en notering på min läslista och kolla upp de som jag inte känner till lite närmare. 🙂

        • Å, jag har sett Märta Tikkanen på scen några gånger, men aldrig träffat henne. Jag skulle nog vara starstruck jag med 😉 Jag vågade inte ens säga hej till Petri Salin, en författare vars hörspel jag skrev om i min gradu (masteruppsats), när vi stod bredvid varandra på bokmässan en gång och han är betydligt mindre känd.

          Om inte annat så ska du läsa Århundradets kärlekssaga av Tikkanen, det är en klassiker.

          • Ja det var speciellt att träffa Märta Tikkanen. Kändes så konstigt på något sätt, som att jag kände henne. Det kan ju göra så ibland när man möter eller ser en känd person. 🙂 Petri Salin var ett nytt namn för mig. Hörspel låter spännande…. 🙂

            Jag ska nog försöka ta och läsa något av Tikkanen och Århundradets kärlekssaga vore kanske något.

    • Jo, och dubbla eller t.o.m. trippla rader… Fast jag kan inte rekommndera trippla rader, det blir så hemskt komplicerat att komma åt den bakersta raden då :-s

  1. Jag är oekonomisk på alla sätt när det gäller böcker. Jag läser inte e-böcker och jag lånar inte på bibblan… Jag gillar fysiska böcker. och jag vill ha dem kvar hos mig när jag läst dem…

Kommentera

