Den tog skruv?

En liten jerka ska jag väl kunna smyga in såhär i slutet av påskhelgen…

Vilken är den mest skruvade tv-serie/film du har sett i din favoritgenre?

Liksom förra gången uttrycket ”i din genre” användes så måste jag konstatera att jag inte har någon direkt genre, varken i böcker eller film. Det är oftast lättare att säga vad jag inte gillar – fast inte ens det är så lätt, som jag kunde konstatera när jerkan handlade om vilken bok jag aldrig skulle ha i min hylla… Okej, jag är inte så mycket för action och våld, så det är en genre som åtminstone inte är ”min” – men å andra sidan tänkte jag föreslå David Lynchs Twin Peaks – Fire Walk With Me som en av de knasigare filmer jag sett och Lynch är ganska våldsam (fast just den där inte hör till de värsta).

På tal om Lynch så måste jag nog säga att Dune är det mest skruvade som jag sett i scifigenren (fast Luc Bessons The Fifth Element är också rätt kul). De där lysande blåa ögonen och ”my brooother isss cooomminggg” speciellt 🙂 Och de depraverade skurkarna! Fantastisk. Egentligen ganska dålig, som film betraktad, men väldigt cool. Nu vill jag se om den 🙂

Men den mest skruvade film jag vet är nog ändå min favorit – scifimusikalskräckfilmen Rocky Horror Picture Show Den är en kärleksfull tribut till klassiska skräckfilmer, fullkomligt over-the-top och helt underbar. Och interaktiv, åtminstone om det råkar vara en bra publik på plats 😉

Kommentera

