Apportrapport

Andra kattslavens mamma som kattvaktade medan vi var på resa har lärt vår katt ett nytt trick (eller så lärde vår järnhand-i-päls kattvakten ett nytt trick) – att apportera! Jag tänkte först att det var en slump, men faktum är att ibland så är hon på ett apportigt humör. Helst när man är i sängen och hon har något trevligt prassligt att leka med (detaljer om vilken sorts leksaker hon föredrar finns här.). Man ska slänga iväg det prassliga så långt det går, då hoppar hon ner och hämtar det. Så hoppar hon upp i sängen och lägger sig precis bredvid en med sitt byte (ibland flämtar hon t.o.m. lite, som en hund). Så slänger man igen och hon hämtar det igen. Sådär kan man hålla på ganska många gånger innan hon tröttnar 🙂

6 thoughts on “Apportrapport

  1. Jestas vad praktiskt! När jag kastar saker till våra katter springer de som tokar, tvärnitar framför leksaken, petar två gånger på den med tassen och kommer sedan tillbaka till mig med uppfordrande blick men utan leksak.

    • Hehe 🙂 Du får samla en liten stash att slänga en efter en.

      Jag tror att Simbisen började med det för att Andra kattslavens mamma inte orkar springa så mycket som hon är van vid att den här kattslaven gör…

  2. Simba ligger i soffan med framtassarna över mitt ben och spinner högt. Jag önskar att det betydde att det är ett steg i att bli lite mer famnkattig, men tyvärr verkar det bara vara ett opportunt försök att komma åt min tillredda höna som är intressantare än kattmaten. Det värsta är att det nästa fungerar… Och jag vill inte vänja henne vid att hon kan få eller ännu värre ta människomat bara för att det finns sådan. Jag tycker faktiskt att rått eller musjakt skulle vara helt okej bara de inte kommer in. Så skulle man kanske få ha sin höna eller kalkon i fred.

    • Hon är en opportunist av enorma mått. Jag har haft mycket roligt åt de där två minuterna du tittade bort och din macka plötsligt inte längre hade något kalkonpålägg 😀

Kommentera

