Hur man handskas med ”kvinnan tige i församlingen”

Alla känner säkert till L. M. Montgomery som författaren till Anne på Grönkulla-sviten och Emily-böckerna. Däremot är hennes noveller mindre kända – även om trogna läsare säkert vet att den flitigt författande Emilys strävanden delvis är biografiska. På svenska har bara utkommit en volym med noveller, som kallas Grönkullagrannar, i original Chronicles of Avonlea. Men, hav förtröstan! Underbara, fantastiska Gutenberg har samlat Montgomerys noveller i sex volymer, från 1896-1922. De kan hittas här, tillsammans med många av hennes andra böcker. Via A Celebration of Women Writers sida hittas förresten ännu flera av Montgomerys böcker, också sådana som ännu är för nya för Gutenberg, såsom The Blue Castle. (Klicketiklick.)

När jag hittade de där novellsamlingarna i fjol någon gång och insåg att jag kunde lasta ner dem som e-pub och läsa på min e-boksläsare (som jag köpte för pengar jag fick av mina släktingar till min födelsedag i fjol, tack så mycket!) så blev jag urförtjust. Jag läste dem mer eller mindre i ett sträck och var road av att se olika varianter av händelser som jag känner igen från böckerna. Men det fanns också helt nya berättelser att njuta av. Nu har jag börjat läsa om dem lite i taget och hittade på nytt en bedårande historia som heter ”The Strike at Putney”, där en viss kyrklig församlings kvinnor hittar på det absolut bästa sättet att handskas med församlingens män som anser att en kvinnlig missionär inte kan få komma och tala i kyrkan: ”Kvinnan tige i församlingen”, ni vet. Aktuellt fortfarande, tydligen, eftersom det uppenbarligen ännu finns folk som anser att de inte ska behöva samarbeta med ”kvinnopräster”. Jag anser ju att man/en samarbetar med sina kollegor, oberoende av kön, men det tycker tydligen inte alla.

Montgomery har ofta och gärna starka, intelligenta kvinnor i sina böcker och noveller, det är en av orsakerna till att de fortfarande är läsvärda över hundra år senare – och hon har otroligt mycket humor, vilket inte minst märks i ”The Strike at Putney”. 🙂

Varsågoda, läs den online här.

5 thoughts on “Hur man handskas med ”kvinnan tige i församlingen”

  1. Ping: Verklighetsflykt | En kattslavs dagbok

  2. Ping: Gränsland – En kattslavs dagbok

  3. Ping: Som hund och katt – En kattslavs dagbok

Kommentera

