Bongat

Svenska ylleradions nyhet idag: Omfattande hen-reform på Svenska Yle.

Det som fascinerar mig mest är inte att det finns folk som tar nyheten på fullaste allvar, men att det är så fruktansvärt provocerande med ”hen”. Och att ett av de allra mest användna argumenten är att det ”betyder höna på engelska”. Och? Det finns så många ord som betyder nåt annat på andra språk. Hen är ett praktiskt ord, trevligare än ”den”, ett tillägg till vår vokabulär. Ingen tvingar någon att använda det och ingen tvingar någon att ”vara en hen” om den inte vill. Men folk blir så omåttligt provocerade av det! Alla har säkert sett Basses fantastiskt träffande serie ”Upp på barrikaderna”, men för säkerhets skull länkar jag en gång till. Läs gärna uppföljningen också.

Sen kan jag nog hålla med vissa kommentatorer som anser att det är lite smaklöst att skämta bort frågan, men å andra sidan tror jag att humor kan vara ett sätt att få folk avslappnade till frågan. Eller så inte, men internetkommentatorer är förstås sin helt egen grupp…

4 thoughts on “Bongat

  1. Jag misstänker att en dag kommer jag att säga/skriva hen utan att reagera på det och då får det vara bra så. Tills vidare skulle jag känna det på något vis väldigt ”konstgjort” att göra det – kanske mest för att jag är ointresserad av att min text skulle ses mer som ett inlägg i hen-debatten än läsas för sitt egna övriga innehåll. Jag tror dock att vi ganska snart kommer att vara förbi det stadiet som det nu ser ut…

  2. Jag har använt ”den” ganska ofta tidigare, så ”hen” är inte så långt ifrån. Det svåra för mig är att pronomet inte böjs, att ”ge boken till hen” känns konstigt. Jag vill säga hennem eller något liknande.

    När andra kattslaven skrev sin gradu så sa språkgranskarna på ÅA att hen inte är tillräckligt accepterat och neutralt för att använda. Jag tror att det kommer att ändras inom några år. Hoppas jag.

    Jag förstår vad du menar med ”ett inlägg i debatten”, nästan varje gång jag sett någon använda ”hen” har ett antal kommentarer bara handlat om ”hönor”. Suck och stön.

Kommentera

