Fina filmfestivaler filmälskarnas förtjusning

Michel Ekman skrev nyligen en kolumn i Hbl om filmöknen i Helsingfors. Det finns alternativ, som Cinema Mondos Kino Engel och Filmis (eller Nationella Audiovisuella Institutet, som det egentligen heter numera) Orion, men visst är Finnkino synnerligen dominerande här. Men tackochlov finns det ju en massa intressanta filmfestivaler som man kan gå på. Den här veckan pågår under torsdag – söndag The Second Season Film Festival på Bio Rex och Maxim – två av de bästa filmsalongerna i stan (Orion, dvs. Filmis, är bäst). Speciellt snygga funkisbiopalatset Bio Rex används alldeles för sällan i mitt tycke, så jag passar gärna på att gå på sådant som visas där.

Jag tänkte lista vilka filmer jag vill se, men det blev så många att jag bara säger: kolla programmet här 🙂

Okej, ett tips: på lördag är det Earth Hour, före det visas dokumentärfilmen Chasing Ice på Bio Rex med efterföljande diskussion om Arktis, anordnad av WWF. Info finns bl.a. här på WWFs sidor (på finska). Flera intressanta seminarier / diskussioner kring filmerna finns här.

Kommentera

