Samla, samla liten bokhög

Bokbloggsjerkan lånar en fråga från en podd (måste lyssna på den!):

Veckans jerka har hämtat inspirationen från BOTNS podcast: Do readers have to be collectors?

Nej, det måste man förstås inte, fast det hjälper 😉 Jag menar, det finns alltid en bok, eller tio, tillgänglig när det behövs, om man är en boksamlare. För att inte tala om att när jag absolut måste läsa om något just nu så behöver jag inte vänta på att få tag på den från bibban. Å andra sidan har jag numera blivit betydligt mera selektiv med vad som kommer in i huset, det börjar bli lite trångt här… Jag försöker att i första hand ha böcker som jag vet att jag kommer att vilja läsa om, men alltför ofta finns det hyllvärmare som väntar på att läsas… (Jag har förresten läst en och en halv bok av min hyllvärmarutmaning, men har inte hunnit blogga om den ena än. Däremot har jag redan beställt de följande delarna från bibban 😀 ) Men jag använder bibliotek mycket flitigt nuförtiden, både mitt eget och andra. Bibliotek är trots allt en av världens bästa påfund 😉 Sen måste jag erkänna att jag tycker det är konstigt med läsande människor som inte har en enda bok i huset. En av mina ex var sådan som lånade allt på bibban och aldrig läste om någonting. Egendomligt för mig, som gärna återvänder till världar jag gillat.

Apropå att läsa om – finns det andra människor som ”läser om” långa sjok av böcker i huvudet? Speciellt om jag läst en bok flera gånger så kan jag ofta komma ihåg ganska långa bitar av den medan jag diskar, städar, promenerar eller vad det kan vara. Oftast vet jag inte ens varför jag kom att tänka på just den boken, men en hel del av mina omläsningar är triggade av detta, eftersom jag ofta vill läsa mera och inte kommer ihåg hela boken utantill (än).

Det ingår en utlottning av väldigt fina bokaskar i jerkan idag. Om jag får delta trots att det blir porto till Finland (måste ju varna) så skulle jag helst ha den lilla blomasken, jag skulle vilja ge den till Andra kattslaven, som älskar tecknade blommor ❤

10 thoughts on “Samla, samla liten bokhög

  1. Coolt att du har så bra minne av vissa böcker att du kan ”spela upp dem”. Själv glömmer jag och blandar ihop mycket av det jag läst.

    • Kanske du borde börja ge dem åt lämpliga personer? Själv är jag sådan som köper dubletter på mina favoritböcker för att kunna ge bort 😀

  2. Spännande att du läser om böckerna i huvudet! Själv tänker jag ofta på karaktärerna jag läst om, men jag tror mer det är känslomässiga ögonblicksbilder än delar av handlingen…

  3. Jag håller med. Fast den som ser mina bokhyllor anser förmodligen inte att besattheten räknas som mild i mitt fall 😉

Kommentera

