Bröd som mättar hunger

Jag har för första gången på mycket länge haft tid och ork att baka rågbröd; jag menar äkta rågbröd på surdegsrot, som tar flera dagar från början till slut och som framförallt kräver lång jäsnings- och gräddningstid. Det är brödet som jag har vuxit upp med, föräldrarna startade i tiderna en surdeg och började baka det i ren frustration över ”Den svenska limpan” (också känd som ”Svampen som alltid återtar sin form om man så sätter sig på den”) och jag lärde mig äntligen att baka det själv då jag studerade ett år i Sverige och insåg att det inte skett speciellt mycket på den fronten där… (Det går att få tag på gott bröd i Sverige också, men det är svårt i vanliga butiker.) Det blir lite sporadiskt bakat numera, det kräver så mycket mera framförhållning än det enkla bröd jag vanligtvis bakar (finns här) och det går att få riktigt gott surt rågbröd i butiken också –  så när jag bakar så bakar jag rejält av det, den här gången blev det sex runda, vackra bröd på ca ett halvt kilo styck.

Fem_ragbrod

Det är bara fem bröd på den här bilden eftersom ett redan är slut…

 

Det finns få saker som doftar så gott som nybakt rågbröd direkt ur ugnen. Egentligen borde det ligga till sig en halv dag eller så innan man öppnar det, men jag kan aldrig hålla mig, trots att det är stenhårt på ytan, kladdigt i mitten och nästan omöjligt att skära. (Den hårda skorpan mjuknar senare och innanmätet blir fastare, så det är lättare att skära tunna skivor.) Jag använder en rejäl brödsåg och skär tjocka skivor, brer på smör eller margarin (fettet lyfter fram smaken) och äter i stora tuggor medan fettet smälter. Syrligt, mustigt och med knapriga kumminfrön (jag älskar kummin i rågbröd) – fantastiskt gott. Jag brukar kunna sluta efter ett halvt bröd… ungefär 😮

Ibland ger jag bort extra bröd, ibland fryser jag in några stycken. De håller länge om man sveper in dem i en handduk innan man sätter dem i en påse. Bröden och handduken måste vädras ett par gånger per dygn för att inte mögla, men brödet blir kompaktare och kompaktare och syrligare och syrligare för varje dag. Mmmm…  Så småningom sätter jag annat pålägg på det, men den första tiden vill jag bara ha smaken av brödet i munnen. Det finns inget bröd som är riktigt lika tillfredsställande för mig.

Var det förresten någon av er som noterade skuggan i ett hörn av bilden ovan? Det var en viss nyfiken pälsboll.

Image

Mycket nyfiken – vem har någonsin hört talas om en katt som äter surbröd!

För att få en bra bild uppifrån så ställde jag ner gallret på golvet och genast var hon där och slickade på ett av bröden! Knasiga djur.

Är det förresten någon annan WordPressbloggare som kan berätta varför WP helt slumpmässigt vänder på bilderna ibland? Båda bilderna är tagna så att kattskuggan respektive katten var uppe i vänstra hörnet, men när jag lastat upp bilderna så lägger de sig såhär. Inte ens åt samma håll. Väldigt irriterande! Det har hänt någon gång tidigare, men då trodde jag att det berodde på att bilden var tagen på högkant, vilket alltså inte är fallet nu.

13 thoughts on “Bröd som mättar hunger

  1. Vi älskar det här brödet, det är min fru som bakar det då och då. Ibland köper vi på prov det som kallas för surdegsbröd i nån affär, men vi blir alltid lika besvikna. Och jag lycklig, när min fru sätter ny surdeg. Sådant bröd är så gott att man behöver varken smör eller pålägg – det är lika njutningsbart utan. Du har verkligen valt det rätta – bra jobbat!

  2. Oj, så roligt! Det är lite ovanligare med surt bröd i Sverige – har din fru finskt påbrå, eller har hon läst Annelies Schönecks böcker? 🙂 Och visst har du rätt, strängt taget behövs inte smör heller, fast när det är varmt så är det nog lite extra gott på det viset 😉

  3. Jag vet bara att jag försökte publicera en bild av min trappa som bloggen vände upp o ner varje gång tills jag laddade upp den avig 😛 Men det är enda gången det hänt mig (hittills)

  4. haha 🙂

    det är länge sen, men kommer ihåg att det är ett gott bröd! Jag har aldrig riktigt orkat baka bröd tidigare men i år har det hör och häpna redan hänt tre gånger

    • Jag hade faktiskt en halva i väskan som jag tänkte ge åt dig när vi sågs, men jag glömde 😦 Nästa gång!
      Så roligt att du kommit igång med bakandet, det är en tillfredsställande känsla.

Kommentera

