Ordning och reda, jerka på freda’

Det är fredag och jag tänkte återigen överträffa mig själv och svara på veckans bokbloggsjerka redan idag 😉

Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Jag har egentligen aldrig tidigare hållit reda på vad jag läser, jag har egentligen inte känt ett behov av det. Jag tycker ändå det är helt fascinerande (på ett väldigt roligt sätt!) att läsa om folk med detaljerade datorprogram eller – lika ambitiöst på sitt eget sätt- fysiska böcker, där de skriver upp vad de läst. Men inspirerad av alla bokbloggar jag börjat läsa tack vare jerkan (och lite pga bloggflytten) så har jag från och med i år börjat med en läslista på bloggen, bara för att se om jag tycker det är roligt att ha koll på vad jag läser och om det är omläsning eller nytt, lånat eller eget. Förra månaden ser åtminstone rätt blandad ut 🙂

Den här månaden har jag inte skrivit in så mycket, eftersom jag parallelläser (eller ”slalomläser”, som det heter på bokbloggiska) ungefär fem böcker just nu… Är det fem? Jag minns inte riktigt. Om jag skriver upp dem här så ska vi se om jag lyckas få dem alla utlästa inom februari åtminstone:

  • Merete Mazzarella: Det enda som egentligen händer oss. Ett år i livet (2012) En självbiografisk essäistisk bok.
  • Elsie Johansson: Kvinnan som mötte en hund (1984), en del av min ”hyllvärmarutmaning”. Jag måste ta den i bitar, för den har en dov undergångskänsla som är jobbig att leva sig in i. Välskriven, dock. (Har förresten getts ut i En bok för alla, apropå förra veckans fråga.)
  • Emma Kari & Kukka Ranta: Kalavale: tyhjenevä meri ja ihmiset sen rannalla (2012) En dokumentärbok, eller kanske ett reportage, om utfiskningen av våra vatten. Samma ämne som i hyllvärmarutmaningens Tyst hav. Läser också här en liten bit i taget, för att den är så tung.
  • Maith Håkansson: Kanarieöarna: åtta öar – åtta världar (2006) En resebok, i hopp om en resa.
  • John Scalzi: The Ghost Brigades (2006) Andra delen i Old Man’s War– serien. Scifi, mycket bra. Jag läste halva boken på mellandagarna, men blev så illamående av vissa saker i den (välskriven!) att jag måste ta en paus (plus att jag måste vänta på att få den från nytt på bibban, det var kö på den). Kan varmt rekommendera, trots obehagligheterna. Eller kanske just på grund av dem – jag tycker om böcker som tvingar mig att fundera på mina egna värderingar.

Det var åtminstone fem, det kan hända att jag har glömt någon, men det här är de aktuellaste. Plus diverse studierelaterat material om bibliotekshistoria, men de räknas inte riktigt på samma sätt.

Och hur håller jag reda på var jag är i dem? Det är väl det man har bokmärken för – jag älskar bokmärken ❤

20 thoughts on “Ordning och reda, jerka på freda’

    • Jag måste ta och bekanta mig lite med dem. Det som lockar mig är inte så mycket att hålla reda på vad jag läser, som att få tips och dela åsikter. Fast tips får jag rätt mycket av via bokbloggarna, lite för mycket ibland… 😮

  1. Skulle inte falla mig in att lista vad jag läst men nog vilka böcker jag har och vilka jag saknar i någon serie. Man känner sig bra dum när man köper samma bok för tredje gången…

    • Jag vet precis vad du menar! Eller tvärtom – när man inte köper en bok, därför att man tror den finns i hyllan, så visar det sig att det var just den som saknades :-@ Jag har faktiskt listor på en del serier jag har, just därför, och brukar ha med listorna när jag ska på antikvantirunda. Jag har nämligen märkt att jag inte kommer ihåg vad jag har längre…

  2. Jo, den är trevlig, mera en minnesbok än en guidebok, med små berättelser och intervjuer med t.ex. en churrosbagare (mums). Att läsa reseböcker är ett sätt att få resa, speciellt om den som berättar gör det på ett inbjudande sätt. Jag gillar den typen av essäböcker. Min favorit i genren är Vivi-Ann Sjögren, för stråken av allvar.

  3. Wow, fem böcker samtidigt, imponerande! Jag får hålla mig till en bok åt gången, annars tappar jag bort mig… Jag kör excel för mina böcker, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

  4. Jamen, jag har ju lust på olika böcker vid olika tillfällen 😉 Det är därför jag alltid har med mig tre gånger så många böcker på semestern som det är möjligt att läsa på den tiden… Det är bra att jag har en e-boksläsare nuförtiden 🙂

  5. Hm. Jag får läsdagböcker av en kompis nästan varje jul men jag känner lite att om jag inte redan annars minns att jag läst en roman e.dyl. så kan det få vara… Däremot skriver jag upp böcker jag skulle vilja läsa/köpa lite halvstrukturerat och stryker i de listorna när de är ”avklarade”. Ibland skulle jag vilja mer koll men det är rätt sällan. (Men jag vet inte varför jag skulle behöva veta typ hur många böcker jag läst på ett år eller så, såsom en del av mina vänner. Vad säger antalet för viktigt, liksom…och brist på läsidéer, vad är det för nåt :P)

  6. Jag har egentligen samma åsikt som du: jag minns dem jag minns. Men nåt tag började det intressera mig att hålla reda på vad jag läser vilka perioder och kanske framför allt vad jag läser om vilka perioder 🙂 Så i samband med flytten till WordPress så tänkte jag att jag skulle testa att skriva upp. En annan kompis tyckte att jag ju kan skriva några ord om varje bok, också om jag inte orkar skriva en helt ordentlig recension, så försöker nu göra det också. Antalet böcker eller sidor i sig är rätt irrelevant, jag är närmast orolig att framstå som nån sorts humblebraggare :-s

    Att ha en ”vill läsa”-läslista låter praktiskt. Just nu är min ”vill läsa så småningom”-lista bara mina frusna reserveringar på stadsbibban och de travar med olästa böcker som finns i hyllorna 😮

    Brist på läsidéer har jag inte heller nån aning om vad det är. Utom möjligen det fenomen som i Varför finns Vetil kallas ”kiripati”, när man egentligen har bråttom till toa, men inte kan bestämma vad man ska ta med sig och läsa dit 😀

Kommentera

