Knasiga saker vår katt leker med

Det märks verkligen att det är en ung katt vi har nu, hon är så omåttligt aktiv och lekfull! Förutom sådant som jag nämt tidigare, som vatten och snöre och slavar, så har det på sistone kommit till några saker som är bra att leka med:

I klassen mera traditionella saker finns bollar och leksaksmöss, speciellt en liten tygmus fylld med kattmynta. Den hade jag egentligen efter inköpet lagt upp på en hylla för att ta fram vid ett senare tillfälle, men plötsligt stod där en låååång katt och balanserade på baktassarna på en stol för att komma åt den…

Gammelmoran skickade med en liten, virkad lapp, den har varit en helt trevlig leksak, men hon har inte tovat den av ren kärlek, bara puttat runt på den och fiskat upp den ur påsen med kattleksaker emellanåt, den är så lätt att få tag på. Vi har en liten påse att samla leksaker i, det är roligt att plocka upp saker ur den, tydligen. Om hon skulle lägga undan dem också, bara.

Så finns det sådant som inte egentligen börjat som kattleksak, t.ex. Andra kattslavens klocka, som har ett ganska brett armband i läder. Den får aldrig ligga länge i fred på bordet. Putt-putt-putt- duns. Titta, nu är den på stolen. Putt-putt-putt- duns. Titta, nu är den på golvet! Men när den väl ligger på golvet så är den snabbt ganska ointressant 😉

Det finns också en liten bit läder som satt fast på mina vinterskor (som jag hittade i Lund av alla ställen!), läder doftar helt tydligt spännande.

Ess med byteMen plast är inte att förakta heller, några plastsaker är mycket roliga:

Plastskyddet runt korken på en vinflaska. Prassel, prassel, väldigt skoj.

En liten plastkork till jag-har-ingen-aning. Funkar som hockeypuck.

Den absoluta favoriten just nu:  Ett klistermärke, som egentligen är en dekal med texten: ”En bil mindre”, som är tänkt att sätta på cykelns stänkskärm. Det har inte blivit av att sätta den på cykeln, eftersom cykeln borde tvättas först.

Image

Nu tror jag nog vi får skaffa en ny dekal…

Ungefär lika rolig är den lilla plastremsan som man drar loss från påsen med kattmat. Den kan också jagas runt golvet i oändlighet. ”Alltid smakar det lite fågel” tänker den lilla lustätaren antagligen 🙂

8 thoughts on “Knasiga saker vår katt leker med

  1. Har du funderat på vad katten tycker om din leksak, då? Sitta vid ett konstigt fönster och knappa på knappar – det verkar inte alls roligt, mjaauuäää…

  2. Hmm, sugrör har vi inte provat… 😉

    Hon är jättefin, tack ska du ha för att vi fick ansvaret för henne! Du måste komma och hälsa på någon dag, hon är som en annan katt nu. Och betydligt större, hon har visat sig vara väldigt förtjust i mat… Ganska busig är hon också, just nu har jag rivmärken på händerna, inte för att hon klöser egentligen, men hon var lite väl lekfull i morse. Vi planerar nog fortfarande sällskap åt henne, så om du (eller någon annan) har någon lämplig kisse som behöver ett nytt hem så säg till 🙂 Men bara en, vi har så trångt.

  3. Så söt hon är, nyfiken kan jag tro! Ja, katter dom kan allt hitta på och hitta saker som ser kul ut. Min tycker om att leka med kvitton och sugrör men då måste jag ha extra koll. Det får inte ha det själva, för det är för mjuk plast, lätta att bita av en bit och svälja. ;/ 🙂

    • Ojdå, det har jag aldrig tänkt på. Ska se om jag hittar det där sugröret så att jag kan gömma undan det mellan varven. Just nu vet jag inte var det är – hennes leksaker brukar försvinna efterhand och komma fram sen vid nästa dammsugning 🙂

  4. Ping: Apportrapport | En kattslavs dagbok

  5. Ping: Knasekatter | En kattslavs dagbok

Kommentera

