Förlagsförslag

I veckans jerka frågas det efter förlag: ”Vilket förlag tycker du släpper flest bra böcker per år?”.

Det finns en massa spännande och roliga förlag jag skulle kunna puffa för, men sist och slutligen finns det ett specifikt förlag vars koncept jag älskar – En Bok För Alla. Deras koncept är att ge ut riktigt bra böcker på nytt i en billig, enkel pocketutgåva och förse dem med en liten presentation som förklarar varför man ska läsa en bok – love it. Dessutom är de inblandade i läsfrämjande projekt. Jag har hittat en massa udda böcker just via En Bok För Alla, böcker som jag antagligen inte ens hade plockat upp och tittat på om jag inte noterat den lilla röda bokloggan i hörnet. Tyvärr ger inte svenska staten längre anslag till dem (läs mera under Historia), men förlaget hänger envist med ändå.

Det går att prenumerera på (eller abbonera på) deras barn-, ungdoms- eller vuxenutgivning – Jag har alltid varit lite frestad att göra det :-O Andra kattslaven föreslog att vi skulle ta en och sedan donera böckerna till något lämpligt barnsjukhus eller liknande. Det vore en trevlig idé 🙂 Men de levererar förstås bara inom Sverige… Det är nog tur det, för att skiljas från böcker är nästan det sämsta jag är på 😉

Bubblare: Rosenlarv förlag. Jag gillar deras koncept också. Men En Bok För Alla har jag en långvarig och djupgående relation till alltsedan barndomen  och de har första platsen i mitt bokhjärta. 🙂

17 thoughts on “Förlagsförslag

    • Strängt taget har de väl inte nyutgivning, om man inte räknar deras utmärkta antologier, men eftersom de lyfter fram äldre böcker på nytt med nya förord så beslöt jag att räkna dem som ett.

    • Verkligen? Det förvånar mig. Köper du aldrig pocket på antikvariat eller Myrorna – väldigt, väldigt många av mina pocketböcker är En bok för alla 🙂 Plus att jag har ganska många av deras antologier.

    • De är inte så synliga längre som de var när jag var ung – då fanns det en hel stor hylla av dem i alla bokhandlar. Jag brukade titta igenom den just för att de var så billiga och ofta bra 🙂 Iofs tycker jag att det brukar finnas nån hyllmeter på PocketShop åtminstone.

  1. Tänkte först kommentera att det är roligt att hitta tips på förlag jag inte hört talas om, men när jag kikade in på En bok för allas hemsida känner jag visst igen loggan. Ska titta vidare där, kul idé det där med en förklaring till varför en ska läsa en bok.

    • Jag tror att de flesta som bor, eller i mitt fall har bott, i Sverige känner igen loggan om de tänker efter. (Zellys kommentar förvånade mig därför storligen.) Jag gillar att ha ett kort förord som presenterar författaren och boken, det är lite annorlunda än en baksidetext. Och så borgar förlaget i sig för en viss kvalitet också. På 70-80-talet borgade det emellanåt för en viss typs vänstervriden realism också, men det stör nu inte mig 😉

  2. Åhh, de har ju funnits länge, jag minns att jag läste från dem när jag var ung. Gillade särskilt den där bakgrundsinfon som ingick! För mig är det Minotaur som gäller, brittiska kriminalromaner, min passion, min last…

  3. Oj, vilken nagel i ögat på högerregeringarna det här förlaget har varit: subventionerad kvalitetslitteratur till folket! Det var ju något av det första de slog ned på när de fick makten på kulturdepartementet. Hoppas de blåser nytt liv i EBFA igen när vi byter regering i höst. (För det gör vi väl?)

    • Jovisst, billig kvalitetskultur osar ju kommunism lång väg… Jag menar, vem vill ha gratis inträde på muséerna t.ex.? Då kommer det ju bara dit en massa kreti och pleti. Och billiga böcker kan ju få dem att tänka. Mycket bättre med Big Brother på tv…
      Eller som Julius Caesar uttrycker saken enligt Shakespeare (i Hagbergs översättning):

      Jag vill se feta menniskor omkring mig,
      Slätkammadt folk, som sofva godt om natten;
      Den Cassius har en mager, hungrig uppsyn;
      Han tänker mycket; sådant folk är farligt.

      (Tack till Runeberg.org för texten)

  4. Ping: Ordning och reda, jerka på freda’ | En kattslavs dagbok

  5. Ping: Dystra framtidsscenarier – En kattslavs dagbok

  6. Ping: Flera fina förlag – En kattslavs dagbok

Kommentera

