Shelfie (ett prima ord)

Ugglan & boken har en utmaning som heter ”Hellre en shelfie än en selfie”, som går ut på att fota sin bokhylla. Jag tyckte det var en utmärkt idé, men har förstås sen saligen glömt lägga upp något… Idag läste jag plötsligt att det är sista dagen och jag som kommer hem sent 😮 Här är nu vad jag kunde lägga vantarna på snabbt, om jag hinner och orkar så kan jag ta bättre bilder i kväll.

Bokvägg

En bild från min telefon, tagen i höstas.

Man kan se på den lilla julgranskulan att det är juletid.

Den här har Andra kattslaven tagit nån gång under julen. Om man tittar noga så syns det en julgranskula i Svärmorstungan 🙂

Vi har ett antal bokhyllor, den här är de som börjar från ytterdörren och sträcker sig längs med hela väggen. Vad kan den vara, en 5-6 meter antar jag? Mera? Sen kommer det andra hyllor i vinkel mot den, men för tillfället är det mest annat i dem. Så finns det förstås en hyllvägg i sovrummet också och en liten bredvid köket för kokböckerna… Jag har ingen aning om hur mycket böcker vi har (mest jag, erkännes). Det första människor brukar säga när de kommer in är ”oj vad böcker!”. När jag sen säger att de är i dubbla – eller i pocketböckernas fall t.o.m. tripla – rader så ser de lite matta ut 😉 Det var inte helt kul när alla hyllor skulle ut från väggen i samband med rörrenoveringen, kan jag berätta!  Tripla rader är annars ingen hit, jag märker att jag drar mig för att ta ut eller sätta in de böcker som är längst bak, för det är så jobbigt. Dubbla rader går helt bra, dock.

Det kräver förstås att det är en hyfsad ordning på böckerna, annars går det inte. Jag ser ibland bilder på människor som har sorterat böcker i färgordning – visst är det snyggt, men det skulle aldrig gå hos mig. Nej, som den bibliotekarie jag är så är de förstås i kategorier: skönlitteraturen är ordnad enligt författarens efternamn i svensk, finlandssvensk  norsk, dansk, isländsk, finsk och övrig skönlitteratur. De två grupper där jag har mest, svensk och övrig, är dessutom ordnade i pocket / små böcker och höga böcker, för att spara plats. Lyrik, drama, barn- och ungdomslitteratur är också egna kategorier, liksom reseskildringar, biografier, seriealbum och kattböcker 🙂 Tillägg: hur kunde jag glömma mina tämligen extensiva samlingar av skräck och deckare. Plus en liten samling scifi och fantasy, förstås. Så finns det facklitteratur, mest litteratur-, teater- och filmvetenskap, genderforskning och historia. Och kokböcker, som sagt:

Såhär prydligt är det sällan i verkligheten.

En bild jag tog till vårt databasprojekt i tiderna.

Det är ärligt talat sällan såhär fint i den hyllan, men jag dammtorkade och ordnade innan jag tog bilden den gången…

Till sist en bonusbild:

Siskotassar_ovanpa_bokhyllan

Det här är en gammal bild jag hittade, det är Sisko ovanpå en av bokhyllorna. Jag tycker den är så söt. Kattassar är bedårande.

5 thoughts on “Shelfie (ett prima ord)

  1. Katter, böcker och te hör till livets glädjeämnen. Därför står det en tekanna som prydnad i hyllan 😉 Jag har ganska många tekannor också…

  2. Kommer du förbi nån dag och hjälper mig ordna mina böcker? 😉 Och tack för vad du gjorde när jag var bortrest! Jag tappade nästan hakan.

    • Varför inte 🙂 T sa också i förbigående när vi var i Lund att ”hon borde ordna sina böcker i bokstavsordning” och att säga så när en bibliotekarie hör är som att trycka på en knapp…

      Varsågod och välkommen hem! (hug)

  3. Ping: Boksmälla (också det ett prima ord) | En kattslavs dagbok

Kommentera

