Grynigt värre

Vi var här för ett tag sen och handlade på en ekogård i Sibbo, Majvik. En av de saker vi ville ha var havregryn, varpå jag förstås plockade en påse som det stod havregryn på. Som många svenskspråkiga i Finland så läste jag bara andra raden – jag är så van vid att göra det att jag i tiderna brukade reagera på att gatuskyltarna i Ekenäs var på finska, eftersom de i en stad med svensk majoritet sätter den svenska skylten överst  😉 När jag senare öppnade påsen blev jag väldigt överraskad – den var full med korn. Först då tittade jag på vad det egentligen stod på påsen. Tydligen finns det något som heter ”kaurasuurimo” och det vi borde ha köpt är ”kaurahiutaleita”, dvs. havreflingor. Klåpigt.  Nå, det går ganska bra att slänga det i bröd, men jag har inte provat att koka gröt på dem…

Här en fin scen apropå havregyn, från Lukas Moodyssons Tillsammans:

4 thoughts on “Grynigt värre

Kommentera

