Felix ludens

Esskatten har blivit så otroligt lekfull att hon emellanåt går med på att låtsas att jag är en katt. Hon vänder sidan till, burrar upp sig och kröker ryggen så att hon ska se stor och farlig ut. Så hoppar hon sidlänges och stirrar på mig. Då vill hon jaga och jagas. Man skulle tycka att en katt som fått flytta från ett ställe där hon aldrig fick vara i fred skulle ha obehag för att bli jagad, men jag svär på att hon ser otroligt förnöjd ut när jag rusar efter henne till andra sidan lägenheten. Sen är det förstås min tur att springa undan. Ibland har jag en snörsvans, men för det mesta räcker det tydligen med att jag springer. Fram och tillbaka mellan vardagsrummet och sovrummet springer vi – det är en ganska liten lägenhet, den här. Jag vet inte om det är själva jagandet eller det att den stora, klumpiga människan försöker låta som en katt samtidigt som den springer, men tottkatten verkar synnerligen road åtminstone 🙂 Hon är inte alls rädd, hon tycker det är kul. Det är lite absurt. På den tiden vi hade två katter så var det här en av deras favoritlekar, så jag gör mitt bästa att leka kompanjonkatt. Vi blir alltmer övertygade om att hon behöver sällskap. kattsällskap, alltså.

Däremellan leker hon med snöre eller annat som vi svingar, hon håller oss i arbete, måste jag säga. Och om vi inte orkar leka just då så klarar hon sig ganska bra själv – det hänger en liten papperspåse på en stolskarm med kattleksaker i. Igår fiskade hon fram dem en efter en med tassen. Det låg redan några stycken på golvet, men jag tror att det var roligt att pirka upp dem från påsen och släppa ner dem på golvet 😉 Roligare än att leka med dem, till och med, fast det går ju en stund det också, sen går hon och mördar mattan igen. Stackars matta. Fast kanske den också har lite kul 🙂

Var är svansen?

Den här bilden påminner mig om när flygaren skulle rita ett lamm till Lille Prinsen…

5 thoughts on “Felix ludens

  1. Ping: Knasiga saker vår katt leker med | En kattslavs dagbok

Kommentera

