Boklöftesrikt nyår eller bokliga nyårslöften

Såhär vid det gamla årets slut och inför det nya året hör det ju till att ge nyårslöften. Jag tänker inte ta till några orealistiska “träna mera” eller “aldrig mera slösa tid på att sitta och läsa Not Always Right och förfasa mig” (okej, kanske jag kunde göra just det lite mindre), utan i stället tänker jag köra bokrelaterade löften – det är åtminstone sannolikt att jag kommer att läsa nästa år, nyårslöften eller inte 🙂 Då passar det bra att hoppa på jul-nyårsversionen av Bokbloggsjerkan, som ställer en rolig och inspirerande fråga:

Den självklara frågan torde nog vara vad ni önskar er i julklapp, men det förutsägbara är en aning tråkigt tycker jag. Därför tänkte jag grilla er i ämnet om vad som kommer att bli ert bokliga löfte 2014.

Jag vet att det kan tyckas vara en knivig fråga så här mitt i all julstress så därför geer jag oss extra lång betänketid. Jerkan utgår nästa vecka och återkommer inte förrän den 10 januari. Innan dess borde vi väl ha satt våra mål inför nästa år, eller vad tror ni?

Nu har jag funderat på den här frågan i ett par veckor och kommit fram till följande boklöfte(n):

1) Någonstans (just nu minns jag inte var) har jag under året läst en utmaning som gick ut på att läsa tio stycken hyllvärmare och recensera dem i bloggen. Jag tyckte det var en spännande utmaning och har i flera månader hållit på med sammansättningen av dessa tio (det finns tyvärr en del att välja på och så många olika sätt att sätta samman en lista), men har inte kommit mig för med att lägga upp dem ännu. Så mitt boklöfte är att lägga upp denna utmaning inom januari och läsa och skriva om dessa tio böcker inom nästa år. Jag hoppas att andra bokbloggare hoppar på utmaningen och länkar i kommentarerna, det vore roligt att se andras val!

2) En bubblare skulle vara att få lite omsättning på låneböckerna, som nu på sistone vuxit till två hyllmeter i dubbla rader, vilket är lite väl mycket. De som är från stadsbibban kan bara förnyas tre gånger, vilket betyder att jag måste låna om dem om jag inte läst dem. Dessutom får jag ha max 40 lån åt gången. Det gör att jag läser dem lite snabbare än böckerna från mitt eget bibliotek, som jag kan låna om femtio gånger och där det mig veterligen inte finns någon övre gräns på antalet böcker i lån. (Åtminstone minns jag en regelbunden kund som jag följde med spänning när hen kom och lånade sin tusende(!) bok – men systemet sa ingenting alls. Så jag antar att nästa potentiella stopp skulle vara vid 10 000 och det tror jag inte att någon kommer upp i.) Så mitt löfte angående bibbaböckerna är att antingen få också dem lästa eller returnera dem till bibban inom nästa år. (Åtminstone så många att jag kommer ner i en hyllmeter.) Däremot måste jag inte blogga om dem alla, om jag inte har lust förstås.

3) För att eventuellt underlätta eller peppa mig själv inför detta så tänkte jag att jag skulle kunna prova att hålla en läsdagbok här på bloggen – nu när jag har flyttat till WordPress så borde det vara möjligt att ha en extra sida där jag kan lista vad jag har läst. Där kan jag också skriva om det är utmaningsläsning, annars bara-läsning, omläsning osv. Jag är lite osäker på den här saken, för jag tycker inte om att göra läsandet till en prestation, men jag har ibland tänkt att det vore roligt att hålla lite statistik på hur och vad jag läser. Ska se hur jag gör.

Så tänkte jag. Inte nödvändigtvis läsa mera (inte för att det någonsin är fel 😉 ), men lite mera riktat. Jag menar, böckerna som jag har i olästa i hyllan är ju där för att jag vill läsa dem. Naturligtvis har man ibland lust på något helt annat och tiden är inte rätt, men ofta glömmer jag också bort att jag har dem där. Det här skulle kunna bli den lilla puffen åt rätt håll, som kan behövas.

Ett gott nytt (läs)år önskar jag er alla.

För vissa av mina vänner har det här året varit särskilt tungt, en extra stor kram skickar jag er.

Skymningsfalt

3 thoughts on “Boklöftesrikt nyår eller bokliga nyårslöften

  1. Ping: Alla dessa beslut… | En kattslavs dagbok

  2. Ping: Det är en fråga om utmaningar | En kattslavs dagbok

  3. Ping: Ett utmanande bokår | En kattslavs dagbok

Kommentera

