Storsmocka eller björnkram?

Roligt, bokbloggsjerkan är tillbaka och helgens fråga är Vilken karaktär och/eller författare skulle du vilja slå på käften alternativt ge en kram?

Hm, vissa av de gamla klassikerförfattarna kan jag bli väldigt provocerad av, Strindberg till exempel. Det har alltid varit lite genant, litteraturvetare som jag är… Där är det frågan om huruvida det är författaren själv, eller hans gestalter jag vill slå på käften. Vi kan ta jagpersonen i En dåres försvarstal. Jag minns att jag blev omåttligt provocerad av den, jag diskuterade med mamma som sa att "det är ju ett tecken på en bra författare som förmår väcka känslor". Eller av den hjälte som i Giftas håller ett synnerligen arrogant tal till sin fru om att de "visst talar om viktiga saker, såsom barnens uppfostran", apropå att frun läst Henrik Ibsens Ett dukkehejm och citerar Noras klagomål att Torvald aldrig brytt sig om att tala om viktiga saker med henne. Mhm, då har hon ju inget att klaga på!

Torvald förresten, han kunde gott få en smocka han med. Hans hustru gör enorma uppoffringar för att rädda honom och han bara tänker på fasaden, det är det enda relevanta, för att inte tala om att han är väldigt överlägsen mot henne.

Från Ibsen kan jag göra en fin åsnebrygga över till Knut Hamsun, som också har en hel del irriterande figurer. I Pan så beskrivs det ingående minst två gånger om en vacker kvinna att hon blir ful när hon lyssnar intensivt, för hennes mun faller öppen på ett slappt sätt. Kvinnor saknar helt enkelt logisk tankeförmåga, tydligen. Sen att Hamsuns mest kände antihjälte, ni vet han som går omkring i Kristiania (Oslo) och svälter, har tappat all tankeförmåga helt, det har bara att göra med att han är hungrig…. Så det är därför han slänger i sig en hel biffstek på nolltid när han väl fått pengar, varpå den förstås kommer upp igen. Smart. 🙄

Det är lustigt hur mycket lättare det är att komma på de figurer som stör en än vilka man vill krama. 😮 Just idag är jag uppenbarligen på SCUM-humör också.

3 thoughts on “Storsmocka eller björnkram?

  1. Andra kattslaven writes:SCUM-humör? Jag är lite bloggobildad…… och det är kanske bra, att bloggen måste flytta, trots att det är jobbigt. Operas captchas är så jobbiga att jag inte ens klarar av dem på multipla försök.

  2. brorsan writes:Ja alltså om någon inte märkt det så ska MyOpera stängas nästa år så alla bloggar mm måste flyttas eller avslutas.

  3. SCUM= Society for Cutting Up Men. Valerie Solanas, du vet. Jag insåg att alla mina exempel var manliga 🙄 Jo, bloggen måste flytta, tack till brorsan för att du märkte det – jag hade inte sett det… Jag ska sätta mig in i andra alternativ under julen, men misstänker att det blir WordPress. Opera-info här.

Kommentera

