Saker Koko lärt sig

Jag har under hösten gått en kurs i universitetspedagogik, eftersom jag fått befordran på jobbet och det numera officiellt ingår undervisning i mina arbetsuppgifter. (Jag har alltså undervisat i informationssökning i flera år, men det har inte egentligen hört till mitt jobb… :whistle: ) Jag tycker det är hemskt roligt och stimulerande att undervisa och har redan tidigare gått en kortare internutbildning för bibliotekarier som hölls av en mycket inspirerande Päivi Kupias, som bl.a. har skrivit en utmärkt bok som heter Kouluttajana kehittyminen. Men man kan alltid lära sig mera och hursomhelst är det obligatoriskt för undervisningspersonal på uni att ha åtminstone en kurs i universitetspedagogik i bagaget (en alldeles god idé, måste jag säga!) :up: Så jag har gått nu kurs för den likaledes inspirerande Monica Londén, tillsammans med folk från unis alla olika fakultet, från Soc&Kom och t.o.m. Hanken – en salig blandning av ämnen har jag nu lyssnat på under två dagar av undervisningspass, allt från nanoteknik till jultraditioner. Jag undrade i början av kursen hur det skulle gå med så olika ämnen, men det har de facto varit mycket berikande att träffa människor från olika discipliner och väldigt stimulerande gruppdiskussioner har vi haft.

Men av allt jag har lärt mig om olika undervisningstekniker och power pointens vara eller inte vara så är just nu det som är överst att "lillajul" uppenbarligen inte bara är en ursäkt för arbetskamrater att supa dricka glögg och äta lådor på arbetsgivarens bekostnad, utan uppenbarligen en också liten tjuvstart på julen, som man firar i familjen med minigran och kanske klappar också. Den är uppenbarligen i morgon. :left:

Fascinerande att lära sig nytt hela tiden och det passade utmärkt in i ett dagens ämnen, om kulturell kontext. De i gruppen som firade var förvånade över att vi som inte firade (det var alltså inte bara jag som lärde mig detta idag) inte ens kände till saken. Det låter i och för sig ganska sympatiskt. Kanske vi ska göra en lite festligare advent? Det är nämligen så att jag insisterar på att första advent är den första dagen som julpynt får förekomma i vårt hem. :knight: Det är lite synd om Andra kattslaven, som gärna skulle ha lite mera blingbling i höstmörkret :pingu:

2 thoughts on “Saker Koko lärt sig

  1. brorsan writes:Ni kan ju ha lite fler prydnaslampor som ni tar fram i oktober. Jag tycker det ser trevligt ut med lysmaskar på senhösten före snön kommer. En viss "mosin" (H.) köpte en skadad lysorm billigt på IKEA och bara tog bort höljet; billig lysmask (bara vitt ljus) :-). Det behöver inte vara i all världens färger och inte måste det blinka heller. Sånt blir bara jobbigt i längden.

  2. Jo, ljus kan man ju alltid ha, speciellt nu när det finns så mycket led-ljus! Vi köpte faktiskt ett par ljusslingor, men den ena gick sönder när jag skulle sätta upp den 😦 Har inte provat den andra än. Men vi testade att tända ett ljus i lyktan på balkongen, första advent till ära 🙂

Kommentera

