En allätande boksnobb?

Bokbloggsjerkan har en liten paus, så jag måste hitta på nåt annat lämpligt bokrelaterat idag. Via Bokbabbel hittade jag Marcusbibliotekets "Hej bokkonsument", ett test där man kan kolla hurdan typs läsare man är.

Jag blev först en Finsmakare/snobb, sen en Allätare/bokknarkare (måste ju testa lite olika svar) 😀 Och visst kan jag känna igen mig i vissa av kriterierna på en snobb 😮 Kommentarer inom [ ].

FINSMAKAREN/SNOBBEN

En inbunden bok är det förbjudet att hundöra i. Den svenska översättning på “The fault in our stars” är kränkande. Eböcker har inte samma känsla som riktiga böcker. Känner du igen dig? Det är för att du är en finsmakare! Och många gör misstaget att kalla dig "snobb" bara för att du kan mycket och har bestämda åsikter samt läst hela ditt liv (du är väldigt stolt över att berätta om hur liten du var när du lärde dig läsa).

Du har problem med att läsa böcker som det är korrekturfel i. [Har inte alla det?] Du rasade när det kom ut att Jessika Gedin inte läst Selma Lagerlöf. [Vet inte vem det är. Men jag tycker att Selma är fantastisk!] Du prenumererar på SvB. Du läser sällan deckare (du tycker inte att Gillian Flynn kan anses vara en deckarförfattare oavsett vad Yukiko Duke säger). [Jag läser med stor förtjusning deckare, fast kanske det är snobbigt att gilla Golden Age-deckare?]

Du hade läst Alice Munro innan hon tilldelades nobelpriset och du orkar inte längre sucka över människor som klagar över att det aldrig är någon författare de känner till som får priset.

Du har redan läst både "The Goldfinch", "Stoner" och "Egenmäktigt förfarande" men du framhåller trots detta gärna klassiker som dina favoritböcker. [Känner inte ens till dessa böcker]

Många av dina idoler finns på père lachaise och är det något språk du skulle vilja kunna flytande så är det franska. 50% i denna grupp är anglofiler, 50% är frankofiler. 5% har en Einstürzende neubauten-tatuering någonstans på kroppen (förmodligen nacken eller underarmen). [Jag vet vad det är åtminstone!]

Du har förmodligen besökt en och annan bevarad författarlägenhet vid det här laget och har du inte gjort det är det förmodligen för att du fortfarande går runt i din ungdom och spelar svår på något gudsförgätet gymnasium där (ja jag vet att du är ateist, det är bara ett uttryck).

Du är en sann intellektuell. Men i hemlighet kollar du på memebilder av grumpy cat och ryser av igenkänning och skrattar självironiskt.

Och här är den andra typen:

ALLÄTAREN/BOKKNARKAREN

Nej det kanske inte låter så glamouröst att vara en allätare och knarkare, men om jag säger såhär då: du är den som bär hela den här underbara jävla bokbranschen på dina axlar.

Det går att se dig på Swecon [Fincon] lika gärna som på Bokmässan lika gärna som på textival eller ett poetry slam (med reservation för viss statistisk felmarginal för det sistnämnde). Poängen är att du är fördomsfri och gillar bra böcker. Och bra böcker är som Pokémon för dig – du måste hela tiden fånga fler. Om du slutade köpa böcker nu skulle du klara åtminstone ett par år av läsning. "Hemska tanke", tänker du nu, "bara 2 år, jag måste köpa fler". [:D]

Du har färgsorterad bokhylla ibland
, [Nej, verkligen inte, det går ju inte att hitta nåt på det viset. Jag har naturligtvis mina böcker i lämpliga kategorier, som det anstår en bibliotekarie!] du har alfabetiserad bokhylla ibland. Du har dubbla rader i bokhyllan och böcker utspridda lite över allt. Du har boktipset och goodreads och kan snacka såväl deckare som dikt. Danielle Steel och Daniel Defoe är lika välkomna hos dig. [Jag har nog inte en enda Danielle Steel, men jag har V. C. Andrews, räknas det?]

Du har döpt din unge/katt/hund/partner till Billy efter den kända bokhyllan, eller efter något annat bokrelaterat som typ din favoritkaraktär.
[Fast det är förstås en idé ;)]
Ingen törs längre ge böcker till dig i present eftersom det är omöjligt för en utomstående att veta vilka titlar du har läst. Du älskar såväl att låna böcker som att köpa.

Du är en bokambassadör som sprider läsglädje och lånar gärna ut böcker. Du skulle kunna ha en väggbonad med texten “All läsning är bra läsning” men du är för busy med att planera inköpen på årets bokrea för att hinna brodera någon sån.
[Väggbonader tar bara upp plats för bokhyllorna. Och bokrean är inte vad den varit… ;)]

Den var skoj. Vad blir du? Klickelick.

2 thoughts on “En allätande boksnobb?

  1. Anonymous writes:Har inte alla dubbla rader i bokhyllorna?? Jag funderar på hur jag ska kunna klämma in fler bokhyllor; kanske en bokhylleö mitt i vardagsrummet? Soffan är väl onödig så ut med den och in med mer hyllor 🙂

  2. Det finns de som inte har det, påstås det 😉 Vi har testat med en bokhylleö en gång, av nödtvång, i samband med rörrenoveringen drog de nya elkablar och alla hyllor måste minst en meter ut från väggen… Det var lite opraktiskt. Däremot går det utmärkt att dela av ett stort rum, t.ex. ett arbetsrum, med en bokhylla som är öppen från båda hållen och fylla den från varsitt håll, det har jag gjort i flera lägenheter 🙂 Andra inredningstips kan t.ex. hittas i Alan Powers Living with books.

Kommentera

