Rena kinesiskan

Andra kattslaven, brorsan och jag var och tittade på Wong Kar Wais film The Grandmaster (Stormästaren?), en film om Bruce Lees kampsportsmästare Ip Man, på Kino Engel i kväll. Den var inte så bra som vissa av hans andra filmer, men väldigt estetisk (till och med jag stod ut med de flesta av slagsmålsscenerna för att de var så stiliserade) och jag lärde mig att jag vet väldigt lite om kinesisk historia… 😮 Jag måste nog läsa på lite.

En del har jag läst på sistone, jag fick en bok av min kollega när hon rensade sina hyllor inför en flytt som heter De goda kvinnorna från Kina – berättelser ur det fördolda. Den är skriven av en kinesisk journalist vid namn Xinran, som under ett antal år (1989-1997) var programledare för ett radioprogram om och för kvinnor. Hon fick en massa historier berättade för sig per brev eller per telefon. Vissa kunde hon sända, andra inte, men så småningom flyttade hon till England och skev en bok. Det är ingen rolig läsning, för vissa av historierna är hjärtslitande, om våld och utstötthet, eller bara sorgliga som den om kvinnan vars dotter sitter fastklämd i ruinerna efter en stor jordbävning, hur de inte lyckas få loss henne och hur hon dör bit för bit… :awww: Men den är inte bara hemsk, den är skriven med mycket värme och ger personliga inblickar i det moderna Kinas historia.

Vissa av historierna som handlar om Kulturrevolutionen påminner mig om en novell av Pearl S. Buck som heter "Silverfjärilen", där en gammal, förvirrad kvinna bara inte kan förstå att familjen inte längre är den finaste i byn, utan fortsätter att uppträda på ett sådant sätt att det slutar med att hon får löpa gatlopp och till och med hennes som måste delta i misshandeln… 😦

Jag har Jung Changs Vilda svanar. Tre döttrar av Kina oläst i hyllan, jag tror att jag ska ta itu med den snart. Och kanske se om Den siste kejsaren också. För att inte tala om att jag borde läsa om storskrönan Berättelser från träskmarkerna 😉 Det finns många sätt att allmänbilda sig.

One thought on “Rena kinesiskan

  1. Ping: Ett utmanande bokår | En kattslavs dagbok

Kommentera

