Svenska dagenfunderingar

Dagen till ära så bjöd vi i Svenska teamet (fint svenskt namn, inte sant?) våra kollegor på Svenska dagenkaffe (svensk mörkrost) och havreflarn. Det var en trevlig tillställning, där många kollegor tittade förbi och satt en stund och konverserade på svenska. Jag tycker om mina kollegor och bibliotekarier överlag, de är i allmänhet väldigt trevliga :up: Bland annat så diskuterade vi olika sätt att fira Svenska dagen på och jag fick sjunga Modersmålets sång för dem :sing:

En av mina kollegor hade med sig en pekdator och alla fick prova på att skaffa sig finlandssvenska namn och smeknamn med Hesaris namnmaskin Tuuna itseäsi suomenruotsalaiseksi ("Gör om dig till finlandssvensk"). Via de fantastiska smeknamn som den föreslog ("Persiljan"??? :left: ) kom vi in på det här med att finlandssvenskar ofta har lustiga smeknamn, som "Lillan" eller "Toffe". Basse hade en rolig bloggpost om saken häromdagen – klicka här för att läsa.

Smeknamnen påminner mig (ni märker åsnebryggorna här) i sin tur om att jag vill puffa för SkamlöstViirus. Det är en enpersonsshow där Christoffer Strandberg på ett underhållande sätt imiterar olika personer, bl.a. en Kulturfondsperson som kallas "Gusi". Andra kattslaven och jag var på premiären och hade hemskt roligt. Ganska ofta så är scenhumor elak (eller sexistisk, homofob eller rasistisk osv.) och det är bara obehagligt. Inte för att jag ännu heller har kunnat förmå mig att gå på Grottmannen, men jag har upplevt en Mr Body Language på en tillställning på jobbet. Den showen var så fruktansvärt stereotypt sexistisk att jag helt enkelt var tvungen att gå ut och jag var inte den enda av mina kollegor som gjorde det… Skamlöst var på något sätt kärleksfull i sina parodier, men utan att bli uddlös. Rekommenderas 🙂

One thought on “Svenska dagenfunderingar

  1. Ping: Ett Skamlöst förslag | En kattslavs dagbok

Kommentera

