Rysligheter?

Jag tänkte göra veckans jerka redan idag :eyes: Här är frågan:
Ska du läsa någonting som lämpar sig väl för Halloween och i så fall vad?

Jag har inte ens reflekterat över att man skulle kunna läsa tematiskt på det sättet, lite lustigt med tanke på att jag tycker om att välja rätt bok för en resa eller så. Jag tänker ta det som en utmaning, nu när jag har mitt projekt med finlandssvensk queerlitteratur bakom mig 😉 Först och främst ska jag läsa ut en bok jag har från stadsbibban: The Penguin book of ghost stories: from Elizabeth Gaskell to Ambrose Bierce (mera info här), som jag lånade bland annat för att jag ville läsa Mary Elizabeth Braddons "Cold Embrace". Jag har läst några av novellerna tidigare, kan bl.a. rekommendera Elizabeth Gaskells "Old nurse's tale", som också finns i En bok för allas Den öppna dörren och andra viktorianska spökhistorier, som är en riktigt fin samling. Sen tror jag att jag ska botanisera lite i hyllan, jag samlar nämligen på skräck och har väldigt många antologier som jag inte har läst. Eller behöver läsa om – lite Edgar Allan Poe är t.ex. aldrig fel – finns också på Gutenberg!

På ett sätt tycker jag att skräck ofta är bäst i novellform, precis så mycket att man ryser, men inte blir helt utmattad. (Säger människan som har hyllan full med Stephen Kins tegelstenar… 🙄 )Fast å andra sidan har jag en oläst John Ajvide Lindqvist i hyllan (Hanteringen av odöda, som jag bara började på när jag hade den till låns och sedermera har skaffat, men inte återupptagit), kanske jag borde ta itu med den…? :left:

Som bonus så vill jag rekommendera antologin Bländverk, som man får lasta ner som gratis ebok här. Swedish Zombie bjuder, tipset fick jag av en läsare när jerkan gällde noveller. Håll till godo!

9 thoughts on “Rysligheter?

  1. Vargnatts bokhylla writes:Hantering av odöda lyssnade jag på för något år sedan, den var ganska bra tyckte jag! 🙂

  2. brorsan writes:Jag är inte mycket för skräck men kan ju läsa någon ryslig bok i stället ;-). Don Quijote lär vara rysligt lång och hemsk ie.

  3. Roligt med många kommentarer 🙂 @Vargnatt: Jag har den som ljudbok också, men jag har dragit mig för att lyssna på den, jag är rädd för mardrömmar… @Monika: Du har så rätt, det finns vissa likheter där. @Bokraden: Rekommenderas! @Ewa: Det är inte i allas smak, jag vet. Jag ogillar meningslöst våld, men skräck räkna jag av någon anledning inte till den kategorin. @Lotten: Det är oftast ganska lagom. Varför inte kombinera två tips: läs John Ajvide Lindqvist noveller, Pappersväggar är en bra samling! Speciellt historien om mannen som ingår ett avtal med döden… @Brorsan: Don Quijote var lite seg, men inte hemsk. Aj inte skräck. Men du läser ju böcker där det beskrivs hur man skinnar en människa… :yuck: För att inte tala om Gor – de böckerna måste ju vara gory? 😀

Kommentera

