Vem svänger på svansen…?

Veckans jerka frågar "Finns det någon karaktär/ några karaktärer som du kan känna igen dig i? Vem/vilka i så fall och på vilket sätt?"

När jag studerade litteratur så var en av de återkommande uppgifterna på gulnäbbsintagningen att berätta vilken Muminkaraktär man identifierade sig med och motivera valet. Väldigt många ville vara Lilla My eller kanske Snusmumriken, möjligen kunde Muminmamman få en eller annan röst. Säkert fanns det många som inte riktigt vågade vara ärliga. Men om jag nu ska vara ärlig så misstänker jag att jag mest påminner om hemulen i Trollvinter – välmenande, bullrig och lite väl beskäftig… Han förståer inte ens att de andra vintergästerna tycker han är jobbig. Å andra sidan har han en följeslagare i det lilla knyttet Salome och så räddar han lite i förbifarten dessutom hunden Ynk när Ynk har varit dum nog att ge sig i lag med vargar. Kanske det inte alltid är så dumt att vara en hemul som vill väl, hellre än att vara en allmän surpuppa som t.ex. Bisamråttan? :pingu:

10 thoughts on “Vem svänger på svansen…?

  1. Anonym writes:Påminner om en liknande uppgift där vi skulle att identifiera oss med djuren i Sjumilaskogen, Nalle Puh och gänget… Fast det var på gymnasiet.

  2. @Ugglan. Tack. En hemul är kanske inte så glamorös, men förhoppningsvis gedigen… Jag insåg här under helgen när jag var ute och hajkade med en vän att jag har rätt mycket gemensamt med hemulen i "Hemulen som älskade tystnad" också (den berättelsen finns i samlingen Det osynliga barnet). Den hemulen får ärva en stor park, där det så småningom kommer delar av ett bortregnat nöjesfält. Lite motvilligt bygger han upp den med hjälp av barnen som saknar sitt nöjesfält. När det är färdigt säger han "varsågoda", men påminner strängt om att det inte är ett nöjesfält, det är en Tystnadens park. När han inte hör någonting så börjar han undra om de alls har roligt när de inte får skrika sig fördärvade, men det har de :up: Jag skulle gilla att ha en Tystnadens park, för det är så skönt med tystnad ibland… Speciellt den sorten man kan få ute i skogen en god bit bort från stan. Monika: Du bara måste läsa, det hör till folkbildningen. De är så speciella och ändå på något sätt väldigt allmänna, det går t.ex. lätt att känna igen de olika typerna… @Anonym: Jag tror inte jag kan Nalle Puh tillräckligt bra för att säga vem jag skulle vara. Andra kattslaven däremot är storkonsument av honung 😉

  3. Anonym writes:Jag är definitivt Muminmamman! "Vad som helst kan hända därför är jag helt lugn", det skulle kunna vara min devis! Åtminstone på jobbet, privat kan jag tycka att kaos är lite jobbigare…

  4. Ping: Tove Janssons världar | En kattslavs dagbok

  5. Ping: Jo, jag har läst… | En kattslavs dagbok

  6. Ping: Igenkänningsfakor – En kattslavs dagbok

Kommentera

