Medeltidsromantik

Hej igen, bokbloggsjerkan med resetema. Vi hade ett liknande tema i våras, om böcker som får en att vilja resa. Den här gången får man resa till ett fiktivt land, om man så önskar:

Berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!
Ps. Varför får jag känslan av att Hogwarts kommer att dominera den här veckan!? 🙂

Jovisst, förstås vore det intressant med Hogwarts, speciellt om man inte behöver vara en ynk. Men en värld jag tycker skulle vara intressant är det medeltida England som beskrivs i Ellis Peters böcker om munken Cadfael. Det medeltida England har jag haft en viss förkärlek för sedan jag läste Howard Pyles Robin Hood (som jag förresten skrev om här när jag läste om den nyligen). Jag hyser inga tvivel på att det skulle vara en nog så jobbig värld att leva i, men att besöka den vore väl spännnande? Fast jag skulle förstås inte förstå ett ord av språket 😉

Kommentera

