Mother Meat?

I dagens Hbl finns det en (låst) artikel om de nya nordiska näringsrekommendationerna, där det heter att man ska äta mera nötter och mindre kött. I inforutan står det att man ska begränsa andelen rött kött som huvudmåltid till 3-4 gånger i veckan. Begränsa?! Hur mycket kött äter folk egentligen? :eyes: Att uppmana människor att minska intaget till 3-4 ggr i veckan betyder att det finns ett antal människor som äter kött som huvudmål minst en gång per dag eller oftare. Det låter väldigt mycket, tycker jag. Jag borde förstås inte vara förvånad, med tanke på hur vissa kretsar har reagerat på vegetarisk skolmat en gång i veckan, men jag är ändå lite förvånad. Jag är inte vegetarian själv heller, men men äter ganska lite kött, framför allt av ekologiska skäl och definitivt inte varje dag.

Nickby rapporterar uppmanade nyligen sina läsare att joina Lihaton Lokakuu. Det kan förstås vara en lite väl tuff utmaning för många, men att ersätta en och annan måltid med vegetabiliskt protein är inte så svårt. Här är t.ex. en länk med tofutips, för den som vill testa :up:

2 thoughts on “Mother Meat?

  1. Marie-Louise Grimlund writes:Hejsan !Slinker in här och var för att se var jag hamnar.Hittills intressanta objekt.Åt norskfångad lax i kväll. Äter inte nötkött alls, slutade med det 2006. Börjat sedan tre månader, då jag blev rådd att prova kokt skinka för proteinets skull, lägger skivorna mellan hushållspapper, så köttsaften torkar ur. Då kan min fining Prinsen stilig kattherre få några strimlor av det också. Sedan får ha laxpaté. och torrfoder- Härligt med djur så tokig man blir.Hej från mig !

  2. Välkommen hit 🙂 Roligt att du gillar, just nu är bloggens namn lite falsk marknadsföring eftersom vi inte har någon katt, men det kommer nog så fort det finns tid och plats. Men jag håller med om att det är härligt med husdjur- fast inte fästingar och älgflugor…

Kommentera

