Serieöst?

Helgens jerka ställer frågan "Läser du helst standalones eller bokserier?"

Jag skulle säga att jag är allätare. Jag har inget emot att läsa en bra serie om jag gillar dess universum och personer, men jag kan nästan lika gärna läsa om en bok flera gånger. En del av charmen med att läsa böcker är att upptäcka nya världar. Så finns det ju serier och serier, böcker som är av den typen att de i praktiken är en enda historia uppdelad på flera volymer läser jag gärna i sin helhet, för att få berättelsen avrundad. Men visst läser jag serier, speciellt deckare, fast ibland när man läser flera böcker i en serie efter varandra så blir det väldigt uppenbart vad som kommer att hända och det blir lite trist. Ett exempel är Ellis Peters medeltida munk Cadfel, det är böcker jag gillar, men det gäller att inte läsa för många i rad. Med tanke på hur ofta jag läser om böcker så borde jag väl inte bry mig, men det är ändå en annan sak.

En annan variant på serie-inte serie är författare som t.ex. Michelle Magorian som skrivit flera böcker som utspelar sig under eller straxt efter andra världskriget och delvis hänger ihop, men handlar om lite olika personer. Det kan vara tydligt, som i Plats på scen och I rampljuset, där huvudpersonerna i respektive bok är syskon, eller det kan vara lite mera subtilt som när En liten kärlekssång utspelar sig i den by där huvudpersonerna i Godnatt, Mr Tom semestrar i ett kapitel. Det tycker jag är roligt, att se hur berättelserna snuddar vid varandra 🙂

5 thoughts on “Serieöst?

  1. Ewa K writes:Jag gillar när huvudpersonerna växlar i en serie. Det blir inte lika statiskt då. Men det gäller att författaren är duktig på att bygga nya trovärdiga karaktärer.

  2. Anonym writes:Håller med om att det är roligt när böckernas världar snuddar varandra! Det känns som om man är del av en liten hemlighet då, att man vet något som inte alla vet 🙂

  3. Therése – kattugglan writes:åh, älskade älskade Michelle Magorian. Jag gillar den där kopplingen med lilla fiskebyn – Salt on the mouth eller vad är det nu Will och Zach kallar den 🙂

  4. @Ewa K: Jag håller med – men om författaren inte kan bygga nya trovärdiga karaktärer så är det inte troligt att karaktärerna är trovärda första gången heller 😉 Michelle Magorian hör till mina favoritförfattare, hon får gärna skriva flera böcker, speciellt sådana som utspelar sig under eller efter kriget, för det är väldigt intressant! :up: De där kopplingarna är inte alltid helt uppenbara vid första läsningen, desto roligare när man plötsligt inser en.

Kommentera

