Den stora finlandssvenska romanen?

Om jag för en gångs skulle skulle göra bokbloggsjerkan på fredag i stället för måndag? Här är dagens fråga:

Om du skulle skriva en bok skulle den i så fall utspela sig:

  • i en stad?
    • på landet?
      • på en fiktiv plats?
        • på havet?
          • i framtiden?
            • i det förflutna?
              • i nuet?
                • i Sverige eller utomlands?
                  • annat?

Jag har inte tänkt skriva någon roman, men det är roligt att leka med tanken. Jag har försökt skriva i lite olika genrer och kan konstatera att varken scifi eller historiska romaner riktigt ligger för mig – för mycket bakgrundsjobb. Fiktiv plats då? Tja, en del HP-fanfic har jag försökt mig på, men det är ju någon annans fiktion, så den är i princip redan existerande, att hitta på en alldeles egen värld tror jag inte att jag skulle kunna, även om jag beundrar dem som klarar det oerhört. Jag vet inte tillräckligt om livet på landet för att skriva om det – jag har visserligen bott på landet en del av mitt liv, men det känns mycket främmande. Staden, eller snarare förorten (som en annan Kjell Westökopia?) är mera sannolikt. Havet är uteslutet, jag blir sjösjuk av hallonbåtar (bokstavligen, jag åt en gång hallonbåtar ombord på en alltför gungande båt, och har man en gång upplevt smaken av hallonbåtsspyor så vill man aldrig mera ha sånt). :faint:

Möjligen skulle jag skriva något om Sverige&Finland, något om att höra till bådadera och ingendera. Något om strävan att höra till, viljan att bli accepterad och ändå alltid stå lite utanför, lite på avstånd, iakttagande. "Ty i mig själv är smitt och nitat gallret". Jag skulle kanske skriva om alla de osynliga normer som finns i ankdammen, om hur alla spelar samma spel och alla egentligen har sina hemliga liv bakom fasaderna. Hur "normalt" skapas från intet, för det finns egentligen inget som är "normalt", annat än viljan att vara "normal"… Det skulle bli den mytiska Stora Finlandssvenska Romanen. :jester:

5 thoughts on “Den stora finlandssvenska romanen?

  1. @Monika: Du skulle säkert kunna bidra med bra idéer :up: Trevligt med potentiella läsare för min potentiella bok 🙂 Den Stora Finlandssvenska Romanen är ett begrepp som brukar förekomma i finlandssvensk litteratur, att det är något som väntas på andlöst. Det har ju skrivits hur många finlandsssvenska romaner som helst, men ingen kan förstås vara den ultimata.

Kommentera

