Läslista för läsomaner

Titta, jag hittade en lista hos Bokbabbel och tyckte att det skulle vara roligt att fylla i den. :coffee:

Vad läser du just nu? Primärt finlandssvensk litteratur med någon form av alternativ kärlek eller queert tema för ett spännande projekt, som jag ska avslöja mera om så fort det är officiellt. Tips mottages med tacksamhet! För tillfället är det Emma Juslins Frida och Frida, varvat med lite annat, t.ex. Nene Ormes Udda verklighet (välskriven urban fantasy, rekommenderar!) och Jennifer Weiners (vars namn jag hela tiden stavar fel, förstår inte det :right: ) The Next Best Thing, som lite lättare text (den verkar lovande).

Vad kommer du att läsa till näst? Antagligen Hannele Mikaela Taivassalos Fem knivar hade Andrej Krapl, som blivit oläst av någon anledning.

En bok du sparat till ett speciellt tillfälle?
Oj, det finns många sådana som jag sparar för att läsa när tiden eller platsen är rätt. Speciellt om de är tjocka och jag verkligen vill ha tid att försjunka i dem, i stället för att snuttläsa. T.ex. den oförkortade nyöversättningen Simone de Beauvoirs Det andra könet, jag läste den förkortade översättningen som tonåring och har längtat efter att läsa om den sedan dess. Där har den stått i hyllan ett bra tag (den kom ut för ca tio år sedan) och väntat… 😮

Den senaste boken du gav upp med?
Jag ger inte upp böcker så lätt, jag är rätt envis till min natur. Däremot kan de bli liggande halvlästa rätt länge… Just nu kommer jag inte på någon.

Den första boken du läste på engelska?
Det var en Dick Francis, minns inte helt säkert vilken, men det var det mamma hade i handväskan att ge åt mig när jag blev akut skickad till sjukhus för att operera tonsillerna och inte hade någonting alls att läsa med mig. Jag hade aldrig läst på engelska tidigare, men hade inget val, det enda som fanns på sjukhuset var på finska och min finska var så dålig på den tiden att det inte kom på fråga. Det gick riktigt bra att läsa engelska när det var kris. Men inse vilken otroligt traumatisk upplevelse – inget att läsa! Efter det går jag ingenstans utan minst en extra bok i väskan. Andra kattslaven retas och kallar det mitt snigelbo, jag kallar det grundtrygghet :knight:

Den senaste boken du läste på svenska?
Det var nog just Udda verklighet. Bra språk, några riktigt intressanta nytänk i magin. Jag har lagt in ett önskemål på följande del till stadsbibban.

Kan du citera några dikter?
Jodå, ganska många faktiskt. Speciellt sådana med meter och rim, Fröding och Runeberg framför allt, speciellt Sveaborg brukade vaa mitt paradnummer på ämnesföreningens fester, men också sådant som Eeva Kilpi (i översättning) och Sonja Åkesson. Och förstås, underbara Dikter om Öden och Döden! :flirt:

Hur hittar du tiden att läsa så mycket som du gör? Jag läser överallt. På toa, till frukost, på vägen till jobbet, när jag väntar någonstans, ibland läser jag gående på den breda promenad- och cykelvägen där det inte kör bilar. Om jag inte kan läsa med ögonen så brukar jag alltid ha en bok eller två på min mp3-spelare också. Jag är helt enkelt läsoman.

Vilka nya boksläpp ser du mest fram emot den här hösten? Sista delen av Torka aldrig tårar utan handskar väntar jag som sagt på att få. I allmänhet är jag inte den typen som explicit väntar på något specifikt som ska komma ut, för jag har alltid en enorm trave av sådant som redan har kommit ut, nyligen eller för länge sen, som jag vill läsa… :left:

8 thoughts on “Läslista för läsomaner

  1. Johanna writes:Tyckte också om Udda Verklighet. kändes fräscht med något så urbota svenskt, och gillar när huvudkaraktärerna inte är perfekta… den låg faktiskt på bordet till "mitt" förlag innan jag kom dit, och dom arbetade ett tag med den… Sedan hände väl nåt 😛

  2. Jag gillar också att hon beskriver fysiska känslor mycket intensivt, drömmarna känns i hela kroppen. Intressant att boken var på ett annat förlag först, jag undrar om det är vanligt? Jag glömde förresten att säga att jag dessutom läser Merete Mazzarellas Det enda som egentligen händer oss lite på sidan om också.

  3. Bokbabbel writes:Ja, Nene Ormes är bra, hoppas på att få läsa mer om hennes fantasy-Malmö i framtiden!Uuh, the horror att vara på sjukhus utan något att läsa! O_o

  4. Det var verkligen inte roligt att vara på sjukhus och inte kunna språket… Men jag är glad att jag kom över tröskeln att läsa på engelska i alla fall 😉

  5. Johanna writes:Tror det är ganska vanligt att förlag arbetar lite med boken innan de "officiellt" accepterar den. Handlar lika mycket om själva boken som om att författaren och förlaget kan arbeta bra tillsammans. Vi brukade ge mer detaljerad feedback åt författare som vi tänkte kunde bli något, utan att lämna några löften, men med önskemål att få läsa en ny version. Och nästan alla som skickar in manus skickar till flera potensiella förlag samtidigt.

  6. Okej, så det behöver inte vara frågan om någon dramatisk brytning eller så. Väldigt spännande med lite insikt i förlagsvärlden, låter som en fantastiskt spännande praktik!

  7. Johanna writes:Nah, det är nog sällan det är jättemycket drama, brukar handla mer om att ha flera valmöjligheter öppna. Och jo, jag hade en helt uuuuunderbar tid. Har äntligen hittat vad jag verkligen vill med mitt liv, nu måste jag bara se till att det händer.

Kommentera

