En gammal sliten klyscha?

Helgens bokbloggsjerka tar slut idag, så jag tar den nu. Frågan lyder "Finns det någon författare som i ditt tycke kommer undan med de så förhatliga klichéerna?"

Det är en lite lustig fråga, är det frågan om att "komma undan" som i att en författare som använder klichéer ändå säljer? Eller som i att en författare använder klichéer, men jag gillar den ändå? Och vilken sorts klichéer? Språkliga eller tematiska? På vilket sätt "så förhatliga"? Fler frågor än svar, de flesta andra bloggare verkar ha haft samma problem med frågan – kanske den var lite väl öppen?

Well, sådär allmänt så kan jag säga att det beror helt på genren och mina förväntningar. I en viss sorts litteratur förväntar jag mig klichéer både i språk och intrig, så det stör mig inte så farligt. I andra böcker så irriterar minsta lilla "hård som stål" eller "sant kvinnlig" till vanvett. Läser jag Biggles godtar jag betydligt mera än i "seriös" litteratur. Fast allra roligast är det när en författare tar en klyscha och vrider till den på ett eller annat sätt. Jag har alltid varit svag för metatext 😮

Kommentera

