Mörkare än Mårran

Veckans jerka är mycket kortfattad: "Vi tar en enkel fråga den här veckan: vad läser du just nu?"

Skulle jag vara lika kortfattad skulle jag kunna svara att just nu läser jag Kaj Korkea-ahos Gräset är mörkare på andra sidan.

Vilket är alldeles korrekt, men kortfattad är inte mitt forte 😉 Visserligen läser jag som vanligt flera böcker parallellt, men Gräset är mörkare… är den som just nu är med överallt. Jag började läsa på den igår och jag kan inte lägga den ifrån mig. Den är väldigt fängslande. Dels är det en sorts kollektivroman, man får följa flera olika personer och blir intresserad av deras individuella öden, dels är det en skräckroman och det finns ett underliggande hot hela tiden. En mörk skugga – konkret eller symbolisk – följer huvudpersonerna. Mörkare och värre än Mårran. Ruggigt och spännande. Jag tyckte mycket om hans debut, Se till mig som liten är, och är glad att den nya inte gör mig besviken.

Jag har läst så många bra finlandssvenska böcker den här hösten, det är väldigt roligt. Jag vet inte om det är som andra kattslaven säger, att i Svenskfinland har vi inte råd med dåliga författare, men åtminstone tills vidare har de hopslagna förlagen levererat :up:

Här några tips om finlandssvenska böcker jag läst på sistone, om någon vill bekanta sig lite:

Hannele Mikaela Taivassalos Svulten (bloggade om den här),

Maria Turtschaninoffs Anaché, som jag inte bloggat om pga orsaker som så småningom kommer att avslöjas här, men som jag tycker att lugnt är hennes bästa bok (hittills) och

Mia Francks Martrådar, som började mycket bra, men tyvärr tappade en aning mot slutet, kanske för att symbolisera hur trådarna glider isär? Värd att stifta bekantskap med ändå.

Så lustigt, alla de här böckerna tangerar skräckgenren på ett eller annat sätt, Anaché kanske minst av dem, men visst finns det en sådan aspekt också i den, tillsammans med allt det andra 🙂

11 thoughts on “Mörkare än Mårran

  1. Monika writes:Maria Turtschaninoff har jag hört talas om förut och jag blev nyfiken på henne. Tack för påminnelsen.

  2. Ewa K writes:Kanske borde jag läsa något finlandssvenskt eftersom jag låtit mina karaktärer trava runt i Karelen. Dock har jag hållit mig till vintern 1555 :).

  3. Lena writes:Jag har också läst Gräset är mörkare på andra sidan och tyckte väldigt mycket om den 🙂 Kaj hade en föreläsning på biblioteket här för en tid sedan och ser verkligen fram emot att läsa hans kommande böcker (måste ta och läsa Se till mig som liten är snart).

  4. Anonymous writes:Jag tyckte också om Gräset är mörkare! Oj vad den var spännande. Jag vill gärna höra vad du tyckte om slutet! 🙂

  5. Så roligt med så många kommentarer 🙂 Jag tänkte att jag skulle tipsa om några olika nyutkomna finlandssvenska böcker – trots att språkområdet är samma så är det inte alltid så att de är bekanta. Jag ska återkomma till Korkea-aho när jag hunnit läsa ut den.

  6. Ping: Det var bara en dröm! | En kattslavs dagbok

Kommentera

